Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:

Voldsomt irriteret efter medicinsk abort

Spørgsmål:

Jeg fik for kort tid siden foretaget en medicinsk abort. Jeg var helt afklaret med situationen og selve aborten var heller ikke specielt hård rent psykisk, da jeg er under uddannelse, ingen fast kæreste har og ikke har noget ønske om at få børn. Dog har jeg de sidste par dage haft et voldsomt temperament. ALT irriterer mig og gør mig ked af det. Jeg kan ikke forestille mig, at det bunder i nogle bestemte følelser omkring selve aborten, da jeg, på trods af, at det var en fysisk ubehagelig oplevelse, som sagt ikke havde større psykiske kvaler ved beslutningen. Mit spørgsmål lyder derfor på om aborten påvirker hormon-balancen i kroppen, eller om der kan være andre “medicinske” årsager til, at jeg har det, som jeg har det. Det er meget frustrerende, da det påvirker min daglige gang. Det skal siges, at det kun er 4 dage siden, at jeg tog cytotecen.

Svar:

Hej
Du har fået en abort og reagerer efterfølgende psykisk, hvilket overrasker dig, da du ikke har haft større psykiske kvaler ved beslutningen om abort. Jeg har ikke hørt om “medicinske årsager”, der kan give psykiske følger efter abort. Men psykiske reaktioner er meget almindelige enten lige efter abort eller senere. Læs evt i brevkassen om andres erfaringer med abort. Skriv evt noget ned om, hvordan du havde det, da du fandt ud af, at du var gravid, hvad der fik dig til at vælge abort, hvad du tænker om abort og hvordan du forventede at ville reagere på aborten. Måske kan dette og samtale med en fortrolig om dine tanker hjælpe dig til afklaring.
Du er velkommen til at skrive igen til post@abortlinien.dk

Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske