Ufrivillig provokeret abort 

7. oktober 2025
Jeg fik en medicinsk abort i september 2017. Jeg var ikke beskyttet og min daværende kæreste vidste det godt. Hans svar var at det var lige meget, og så kunne det være, der var jackpot!! Det var der så, og han gik helt i selvsving, han skulle ikke have barnet, truede med at gå fra mig. Han var iskold og ville kun have jeg skulle have en abort.
Jeg var ulykkelig! Troede han ville tage sit ansvar. Vi ville begge have børn sammen, vi havde været sammen i 2,5 år og er 27 år. Jeg måtte smide ham ud. Vi har prøvet at finde sammen et par gange siden, men jeg tror ikke han er klar over hvad han har tvunget mig igennem. Og jeg har svært ved at være sammen med en, som var SÅ modbydelig. Han overså mine følelser totalt. Og han vidste det kunne ske og jokede med det inden.
Jeg ved ikke om jeg fortryder aborten. De fleste dage er jeg glad for den! Men ind imellem, så ved jeg ikke, om jeg skulle have beholdt det… Det var en voldsom tid og er også sygemeldt for tiden.
Hej
Du har fået en abort, fordi din kæreste ikke ville tage sit ansvar. Aborten kostede Jeres forhold, og her bagefter kan du komme i tvivl, om du skulle have fået aborten. Måske er der sammenhæng mellem aborten og følgerne heraf, og din sygemelding. Får du nogen hjælp? Efter abort har du ret til støttesamtale med eller gennem din læge, har du fået det?
Du ved ikke, om du fortryder aborten, men det lyder til, at den har haft væsentlig betydning for dig. Jeg vil opfordre dig til at få arbejdet med dine følelser og tanker omkring aborten og tiden derefter. Måske du kan starte med at skrive noget ned om tiden dengang. Hvad du tænkte, da du fandt ud af, at du var gravid. Hvordan det var for dig, da din kæreste “gik i selvsving”. Osv. Læs evt i brevkassen om andre kvinders erfaringer med abort.
Du er velkommen til at skrive igen til post@abortlinien.dk
Håber det bedste for dig.
Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske

Spørgsmål fra andre i samme situation

Her kan du læse de seneste spørgsmål fra andre, der har stået i en lignende situation. Måske kan deres tanker og svar fra brevkassen hjælpe dig videre – eller give dig mod på selv at skrive ind.

Abortfortrydelse
29. april 2026

Spørgsmål

Hej, jeg er 41 år gammel og har to børn på næsten 4 og 7 år. Livet har været godt, og selvom jeg nogle gange forestillede mig tre børn, blev jeg fuldstændig overrasket, da jeg blev uplanlagt gravid og gik i chok og med en lammende angst. Efter 8 dage kunne jeg ikke håndtere alle de negative tanker og fik en abort (i 5. uge), hvilket min mand har støttet, men ikke selv ville have valgt. Umiddelbart efter fortrød jeg det, men prøvede at lægge det i baghovedet. Men nu kan jeg ikke få det ud af hovedet; hvordan jeg nu ville være i ti uger, hvordan jeg ikke gav min søn chancen for at blive storebror. Jeg tror, ​​at min første menstruation snart kommer, hvilket kan få tankerne til at eskalere. Har andre haft det sådan, og hvor lang tid tog det at slutte fred med det? Jeg overvejer endda, om vi skal prøve at få en baby, men jeg ved, at det skal sættes på pause, da det er mine hormoner og ikke mit hoved, og jeg ved, at det ikke kan erstatte det, jeg allerede har valgt at stoppe.

Svar

Hej Det lyder hårdt for dig. Du har fortrudt din hurtige beslutning om abort, og det fylder meget for dig. Måske også for din mand? Og ja, mange andre har som dig fortrudt deres abort. Mange vælger (for) hurtigt abort ved uventet graviditet. Kaostanker kan fylde, graviditetshormoner giver mange slags følelser, mange forestiller sig, at en abort spoler tiden tilbage til før graviditeten. Men mange oplever som dig at fortryde. Og endda overveje ny graviditet. Hvor lang tid det tager at slutte fred med sin beslutning, er meget individuelt. Læs evt. her https://abortlinien.dk/efter-abort/ Vær tålmodig med dig selv. Hvem kan du tale med? Håber det bedste for dig. Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske
Hvor længe må man bløde?
18. februar 2026

Spørgsmål:

Hej Jeg fik en abort d. 11 december 2025 og har lige siden blødt. Lige efter aborten blødte jeg kraftigt i et par uger og fik også feber og var til tjek op på sygehuset pga det. Synes jeg kan læse at man kan bløde indtil næste menstruation men nu er to menstruationer gået forbi og jeg pletbløder stadigvæk hverdag. Skal jeg kontakte gynækologen der gav mig aborten eller min egen læge eller se hvad der sker?

Svar:

Hej Ja, jeg vil foreslå dig at kontakte gynækologen, det er længe, du har blødt, selvom det kun er pletblødning. Håber det bedste for dig. Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske
Bebrejder sig selv
4. februar 2026

Spørgsmål:

Hejsa. Er det normalt at man bliver ved med at bebrejde sig selv efter en abort? Altså en abort man ikke selv har valgt. Og hvordan kan tingene blive lettere igen så det ikke er så tungt og man ikke længere bebrejder sig selv?

Svar:

Hej Du skriver om en abort, du ikke selv har valgt. Er det en spontan abort eller en provokeret abort, som du er blevet presset til? Læs evt her: Efter abort Du er velkommen til at skrive igen til post@abortlinien.dk og du kan ringe til Abortlinien 48394848 Håber det bedste for dig. Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske

Retten til Liv

Abortlinien drives af foreningen Retten til Liv, som arbejder for at værne om livet – også før fødslen. Vi tilbyder anonym og fortrolig rådgivning, hvor du mødes med respekt, empati og åbenhed.

Vores rådgivere lytter uden fordømmelse og giver dig viden og støtte, så du kan træffe dit eget valg. Hos os bliver du aldrig presset eller manipuleret – kun mødt i din situation.

Velkommen til Abortliniens anonyme brevkasse.

Det er her du skriver dit spørgsmål. Dit spørgsmål vil blive besvaret anonymt og lagt på hjemmesiden hurtigst muligt. Der kan gå op til en uge.

Brevkassen pop-up

Skriv til brevkassen

Emne