Presset til abort og nu forladt

7. oktober 2025
Det er flere år siden, at jeg fik foretaget en abort. Jeg ville gerne have haft beholdt barnet, men rent rationelt og af hensyn til vores tre børn, var det, udefra set, bedst, at få det fjernet. Alligevel følte jeg mig presset af min mand, nu eksmand. Under den medicinske abort mistede jeg meget blod, og blev indlagt med en blodprocent på 4; måtte opereres og modtage blodtransfusioner. Det var en voldsom oplevelse.

Aborten belastede vores forhold

Min mand har aldrig villet tale om dette forløb, og har end ikke nævnt det for sine søskende. Til gengæld har jeg været ked af det, hvilket, tilligemed andre forhold, har belastet vores forhold. For et lille års tid siden flyttede vi til et rigtig dejligt hus, med plads til børnene og i nærheden af bedsteforældre. Et hus, som vi fik sat i stand, og indrettet smukt med design, som vi altid havde drømt om: et rigtig godt sted for børnene at være. De er faldet godt til i hhv. børnehave og skole.
Pludselig, her i påsken, fik jeg bekræftet den mistanke om min mands utroskab, som jeg har haft i nogle måneder: han er mødtes med en kollega, og har igennem noget tid, uden at sige noget til mig, planlagt at flytte sammen med hende. Først ville han have mig (og børnene) ud af huset med det samme; men her er ingen lejligheder at få så hurtigt her i området, og det er bedst for børnene at blive i deres institutionssammenhæng.

Min mand har fundet en anden

Børnene har heldigvis, indtil videre, taget situationen godt; og de skal bare have al den støtte, de kan få, i deres hverdagsliv og nære relationer. Vi har talt om, at børnene og jeg kan blive boende i noget tid, evt. til leje her, hvis han kan opkøbe huset. Hvis ikke, må der findes en anden løsning. I modsætning til min eksmand, som er en vellidt gymnasielærer, er jeg snart på kontanthjælp, efter at have brugt mine dagpengeklip; har en høj og god uddannelse, men har aldrig rigtig fundet fodfæste på arbejdsmarkedet.
Før alt dette skete, var det planen, at jeg skulle slippe dagpengesystemet, og få satset på mit maleri. Denne skævhed har også belastet forholdet, men jeg har jo også taget min del af ansvaret ved at være der for børnene, passet dem under sygdom, knoklet mig igennem aktiveringsforløb, og klaret det så godt, jeg kunne.

Alting er forandret

Jeg er så utroligt ked af det; at alt det vi har bygget op, og jeg har troet på igennem 18 år, nu falder fra hinanden. Min eksmand har også sagt, at han egentlig aldrig rigtigt har set mig som ham ligeværdig, og at køb af designmøbler, kunst og anlæg (for en halv million nok) betød mere for ham end mig. Det er, som om, han har ændret karaktertræk på ganske få måneder.
Allermest er jeg bange for, om han kan tage børnene fra mig; om vi så skal leve på en sten, så vil jeg have dem hos mig, hvor de gerne vil være. De skal selvfølgelig til et vist omfang have samvær med deres far, og vel med hans nye kæreste; det er bare så svært, og jeg måtte ligesom komme ud med disse mine tanker.
Hej! Det er let at forstå, at du har det rigtig svært. Du fik en abort, du ikke ønskede, fik efterfølgende fysiske komplikationer og din mand har ikke villet dele dine reaktioner på alt dette med dig. Og nu har din mand gennem så mange år forladt dig og børnene pga en forelskelse. Har du nogle gode mennesker omkring dig, som du kan tale med og som kan støtte dig i den akutte krise?
Abortlinien kan tilbyde at tale med dig om din abort og efterforløbet, ring 48394848
Håber det bedste for dig og dine børn.
Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske

Spørgsmål fra andre i samme situation

Her kan du læse de seneste spørgsmål fra andre, der har stået i en lignende situation. Måske kan deres tanker og svar fra brevkassen hjælpe dig videre – eller give dig mod på selv at skrive ind.

Abortfortrydelse
29. april 2026

Spørgsmål

Hej, jeg er 41 år gammel og har to børn på næsten 4 og 7 år. Livet har været godt, og selvom jeg nogle gange forestillede mig tre børn, blev jeg fuldstændig overrasket, da jeg blev uplanlagt gravid og gik i chok og med en lammende angst. Efter 8 dage kunne jeg ikke håndtere alle de negative tanker og fik en abort (i 5. uge), hvilket min mand har støttet, men ikke selv ville have valgt. Umiddelbart efter fortrød jeg det, men prøvede at lægge det i baghovedet. Men nu kan jeg ikke få det ud af hovedet; hvordan jeg nu ville være i ti uger, hvordan jeg ikke gav min søn chancen for at blive storebror. Jeg tror, ​​at min første menstruation snart kommer, hvilket kan få tankerne til at eskalere. Har andre haft det sådan, og hvor lang tid tog det at slutte fred med det? Jeg overvejer endda, om vi skal prøve at få en baby, men jeg ved, at det skal sættes på pause, da det er mine hormoner og ikke mit hoved, og jeg ved, at det ikke kan erstatte det, jeg allerede har valgt at stoppe.

Svar

Hej Det lyder hårdt for dig. Du har fortrudt din hurtige beslutning om abort, og det fylder meget for dig. Måske også for din mand? Og ja, mange andre har som dig fortrudt deres abort. Mange vælger (for) hurtigt abort ved uventet graviditet. Kaostanker kan fylde, graviditetshormoner giver mange slags følelser, mange forestiller sig, at en abort spoler tiden tilbage til før graviditeten. Men mange oplever som dig at fortryde. Og endda overveje ny graviditet. Hvor lang tid det tager at slutte fred med sin beslutning, er meget individuelt. Læs evt. her https://abortlinien.dk/efter-abort/ Vær tålmodig med dig selv. Hvem kan du tale med? Håber det bedste for dig. Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske
Hvor længe må man bløde?
18. februar 2026

Spørgsmål:

Hej Jeg fik en abort d. 11 december 2025 og har lige siden blødt. Lige efter aborten blødte jeg kraftigt i et par uger og fik også feber og var til tjek op på sygehuset pga det. Synes jeg kan læse at man kan bløde indtil næste menstruation men nu er to menstruationer gået forbi og jeg pletbløder stadigvæk hverdag. Skal jeg kontakte gynækologen der gav mig aborten eller min egen læge eller se hvad der sker?

Svar:

Hej Ja, jeg vil foreslå dig at kontakte gynækologen, det er længe, du har blødt, selvom det kun er pletblødning. Håber det bedste for dig. Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske
Bebrejder sig selv
4. februar 2026

Spørgsmål:

Hejsa. Er det normalt at man bliver ved med at bebrejde sig selv efter en abort? Altså en abort man ikke selv har valgt. Og hvordan kan tingene blive lettere igen så det ikke er så tungt og man ikke længere bebrejder sig selv?

Svar:

Hej Du skriver om en abort, du ikke selv har valgt. Er det en spontan abort eller en provokeret abort, som du er blevet presset til? Læs evt her: Efter abort Du er velkommen til at skrive igen til post@abortlinien.dk og du kan ringe til Abortlinien 48394848 Håber det bedste for dig. Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske

Retten til Liv

Abortlinien drives af foreningen Retten til Liv, som arbejder for at værne om livet – også før fødslen. Vi tilbyder anonym og fortrolig rådgivning, hvor du mødes med respekt, empati og åbenhed.

Vores rådgivere lytter uden fordømmelse og giver dig viden og støtte, så du kan træffe dit eget valg. Hos os bliver du aldrig presset eller manipuleret – kun mødt i din situation.

Velkommen til Abortliniens anonyme brevkasse.

Det er her du skriver dit spørgsmål. Dit spørgsmål vil blive besvaret anonymt og lagt på hjemmesiden hurtigst muligt. Der kan gå op til en uge.

Brevkassen pop-up

Skriv til brevkassen

Emne