Hvornår får jeg menstruation?

27. februar 2023
Hej!
Jeg er en pige på 16 år, der i starten af januar fik foretaget en medicinsk abort. Jeg havde en meget støttende mor og alt er gået nogenlunde fint for mig mentalt. Rent fysisk var der heller ikke noget usædvanligt under aborten.
Nu er det 8 uger siden, og jeg har fortsat underlige smerter i underlivet. Det er ligesom små jag der skifter fra højre til venstre æggestok en gang imellem. Jeg har stadigvæk ikke fået min menstruation og har også taget en hgc-strip-test, som viste negativ. Min mor og jeg er bange for, om det evt kunne være underlivsbetændelse, da vi ikke følte, at min gynækolog tjekkede ordenligt op på andet, end om der var mere graviditetsvæv tilbage, til kontrol.
Jeg har en tid til lægen for snak om prævention snart, og har også tænkt mig at fortælle dette. Hvad mon det kan være og er dette en normal ting at opleve efter abort?
Hej
Jeg kan ikke sige, hvad de beskrevne jag er udtryk for. Hvis du har en betændelsestilstand, ville det nok være mere vedvarende ømhed/smerter samt feber. Meget oplagt at tale med din læge om dette og om, du skal undersøges for dette. Menstruationen vil ofte være kommet igen 8 uger efter abort, men dette varierer. Det kommer du nok også til at tale med lægen om.
Håber det bedste for dig.
Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske  

Spørgsmål fra andre i samme situation

Her kan du læse de seneste spørgsmål fra andre, der har stået i en lignende situation. Måske kan deres tanker og svar fra brevkassen hjælpe dig videre – eller give dig mod på selv at skrive ind.

I’m just not ready
19. maj 2026

Spørgsmål

Hello. I am 25 years old, I have a 5 year old child almost 6 years old. I got pregnant after 3 4 years again, but unfortunately I don't want it, I am not ready mentally, I am not ready to be a mother for the 2nd time, maybe I am selfish to think about it, but even in my soul I can't, I know that I will probably be judged by this choice, but why and what would I think about? Is what I am doing right? I think that only I can understand the suffering that the last pregnancy left me in which I decided that I would not have children anymore  

Svar

Hello I'm not quite sure, I understand you: are you pregnant now? Did you have an abortion or do you consider to have abortion? Who do you think, would judge you? I surgess, you write again to post@abortlinien.dk or call Abortlinien 48394848 Hope the best for you. Greetings Trine Holst Nielsen, nurse
Abortfortrydelse
29. april 2026

Spørgsmål

Hej, jeg er 41 år gammel og har to børn på næsten 4 og 7 år. Livet har været godt, og selvom jeg nogle gange forestillede mig tre børn, blev jeg fuldstændig overrasket, da jeg blev uplanlagt gravid og gik i chok og med en lammende angst. Efter 8 dage kunne jeg ikke håndtere alle de negative tanker og fik en abort (i 5. uge), hvilket min mand har støttet, men ikke selv ville have valgt. Umiddelbart efter fortrød jeg det, men prøvede at lægge det i baghovedet. Men nu kan jeg ikke få det ud af hovedet; hvordan jeg nu ville være i ti uger, hvordan jeg ikke gav min søn chancen for at blive storebror. Jeg tror, ​​at min første menstruation snart kommer, hvilket kan få tankerne til at eskalere. Har andre haft det sådan, og hvor lang tid tog det at slutte fred med det? Jeg overvejer endda, om vi skal prøve at få en baby, men jeg ved, at det skal sættes på pause, da det er mine hormoner og ikke mit hoved, og jeg ved, at det ikke kan erstatte det, jeg allerede har valgt at stoppe.

Svar

Hej Det lyder hårdt for dig. Du har fortrudt din hurtige beslutning om abort, og det fylder meget for dig. Måske også for din mand? Og ja, mange andre har som dig fortrudt deres abort. Mange vælger (for) hurtigt abort ved uventet graviditet. Kaostanker kan fylde, graviditetshormoner giver mange slags følelser, mange forestiller sig, at en abort spoler tiden tilbage til før graviditeten. Men mange oplever som dig at fortryde. Og endda overveje ny graviditet. Hvor lang tid det tager at slutte fred med sin beslutning, er meget individuelt. Læs evt. her https://abortlinien.dk/efter-abort/ Vær tålmodig med dig selv. Hvem kan du tale med? Håber det bedste for dig. Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske
3. Barn og overtænkning
23. april 2026

Spørgsmål

Hej :-) Jeg er 33 og mor til to på 5 og 8 år. Jeg har de sidste par år gået og drømt om et barn mere og min mand vil også meget gerne. Vi står rigtig godt økonomisk, så det er ikke nogle bekymringer på den front. Jeg blev gravid for 1 år siden og her oplevede jeg, at gå i total panik et par dage efter jeg havde opdaget graviditeten og blev virkelig ramt af angst, så meget at jeg ønskede en abort og ringede til lægen for at snakke med lægen om det. Det var så mærkeligt, fordi jeg ønskede virkelig at blive gravid og var på en lyserød sky kort inden. Kort efter abortere jeg og begynder at bløde (alt sker inden for 3 uger)… jeg satte det derfor helt på pause og prøvede at tage afstand til følelserne om en mere efter denne oplevelse. Men jeg bliver ved med at tænke på det 3. Barn og drømme om et barn mere. Men så når vi beslutter os for at gøre det, så rammes jeg igen af overtænkning og angst (specielt omkring min menstruation) og føler pludselig ikke jeg kan rumme nogen af alle de udfordringer jeg ved der følger med. Mit spørgsmål er om det er normalt, at have det på denne måde eller om det er bedst jeg ikke får et barn mere (er jeg for mentalt ustabil?) jeg har aldrig haft depression eller nogle af disse følelser og overtænkning i mine andre graviditeter, så det gør mig bange.

Svar

Hej Det må være svært for dig med den ambivalens, både at ønske nr. 3 så meget og samtidig frygte det. Det er hverken normalt eller unormalt at have det sådan. Mentalt ustabil, mener jeg ikke, du skal tænke dig som. Jeg vil opfordre dig til at tale med en professionel om dine tanker og ønsker, så din ambivalens forsvinder eller mindskes, før I beslutter jer for at prøve igen. Og tal også gerne om din sidste graviditet, plan om provokeret abort, og din spontane abort. Indtil du evt får nogle samtaler kan du prøve at skrive noget ned om, hvilke tanker du gør dig; hvad handler angsten om? Hvilke drømme har du om at være mor til 3? Håber det bedste for dig. Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske

Retten til Liv

Abortlinien drives af foreningen Retten til Liv, som arbejder for at værne om livet – også før fødslen. Vi tilbyder anonym og fortrolig rådgivning, hvor du mødes med respekt, empati og åbenhed.

Vores rådgivere lytter uden fordømmelse og giver dig viden og støtte, så du kan træffe dit eget valg. Hos os bliver du aldrig presset eller manipuleret – kun mødt i din situation.

Velkommen til Abortliniens anonyme brevkasse.

Det er her du skriver dit spørgsmål. Dit spørgsmål vil blive besvaret anonymt og lagt på hjemmesiden hurtigst muligt. Der kan gå op til en uge.

Brevkassen pop-up

Skriv til brevkassen

Emne