Hvorfor græder jeg efter aborten?

7. oktober 2025
Jeg har et problem, som jeg gerne vil forsøge at finde svar på, og jeg håber at i evt. kan hjælpe mig.
Jeg har en kæreste, vi har været sammen i ca 2 1/2 år, i starten havde vi sex rimelig ofte og det hele gik egentlig meget godt.
For ca. 1 år siden gik jeg igennem en abort. (Meget meget ufrivilligt, jeg gjorde det for min kærestes skyld.) Det var en meget hård tid, og vi var ved at gå fra hinanden flere gange.

Det var barnet eller ham

Valgte jeg at beholde barnet ville han ikke være sammen med mig. Han forstod mig slet ikke – men jeg valgte at kæmpe for vores forhold i stedet for ”det” der endnu ikke var blevet til noget i min mave.
Det tog rigtig hårdt på mig, og vi havde ikke sex i laaaaaang tid, og når det en sjældent gang skete, så begyndte jeg at græde bagefter. Men dette græderi stoppede pludseligt efter noget tid.
Men for at sige det rent ud, så har vores forhold slet ikke været det samme siden den abort, uanset samtaler osv sammen, har han bare ikke kunne forstå jeg kunne hænge fast i fortiden.
Nu er der som sagt gået lidt over et år, og jeg kan mærke det ikke rigtig går mig på mere, og jeg vil selv sige jeg er kommet videre.

Vores sexliv er dødt

Men en ting der ikke er kommet videre er vores sex liv, det er rent faktisk dødt! Så går den ene tidligt i seng, så er den anden træt – og ja, jeg er generelt bare utrolig dårlig til at tage et initiativ.
Men her igår aftes, der havde vi endelig sex efter laaang tid, og det var overhovedet ikke fordi det var dårligt, men lige idet jeg kommer, så kan jeg mærke hvordan tårerne de begyndte at trille ned at kinderne på mig, og jeg ved virkelig ikke hvorfor. Min kæreste forstår ikke når jeg siger jeg ikke ved hvorfor, og tror bare det fordi jeg ikke vil sige det. og jeg ved virkelig ikke hvorfor!
Så forslog han vi helt holdt op med at have sex, for han synes jo ikke det særlig fedt at være sammen med en der græd bagefter – hvilket det jo heller ikke er for mig.
Det skal lige siges at han selvfølgelig lå og trøstede mig som en kæreste nu skal gøre.
Er der nogle som kan fortælle mig hvad jeg skal gøre for at stoppe disse tårer efter sex!?
Hej! Du har fået en abort, som du ikke ønskede, du valgte abort for din kærestes skyld. Du havde det hårdt efter aborten og aborten har tæret på jeres forhold. Nu går aborten dig ikke på mere, du vil sige, du er kommet videre, men du har svært ved sex og græder i forbindelse med sex.
Eftersom du skriver til Abortlinien om dette problem, tyder det på, at du mener, der er sammenhæng mellem aborten og dine sexproblemer. Og det er meget sandsynligt. Så når du skriver, at aborten ikke går dig på mere, kunne man så forestille sig, at det er en fortrængning?

Abort kan ødelægge parforholdet

Hvordan har du det med din kæreste, som direkte eller indirekte pressede dig til en abort, du ikke ønskede? Nogle forhold kan ikke holde til et barn, mange forhold kan ikke holde til en abort, særligt ikke, hvis parret ikke var enige. Bla fordi han ikke kan forstå, at hun bliver ved med at være så ked af det i så lang tid og fordi hun oplever stor vrede overfor ham, der pressede hende imod hendes vilje. Og problemer med sex er ikke unormalt efter abort.
De fleste kvinder får det psykisk svært efter abort i forskellig sværhedsgrad og varighed. Typiske reaktioner er sorg, savn, skyld, tomhed og vrede, hvis man blev presset. Sværest er det for dem, der var i tvivl. Mange fortryder deres abort. Aborten bliver en tung livsbagage. Dette kommer bag på mange, fordi abortens høje pris desværre er forbundet med meget tabu.

Tårer måske et symptom?

Du vil gerne have dine tårer stoppet. Mon ikke dine tårer er symptom på noget du skal arbejde med? Måske tale med en præst eller psykolog om aborten og jeres parforhold. Du kan lade din kæreste læse dette og I kan evt sammen læse i Abortliniens brevkasse om andres erfaringer med abort.
Du er velkommen til at skrive igen til post@abortlinien.dk
Håber det bedste for dig.
Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske

Spørgsmål fra andre i samme situation

Her kan du læse de seneste spørgsmål fra andre, der har stået i en lignende situation. Måske kan deres tanker og svar fra brevkassen hjælpe dig videre – eller give dig mod på selv at skrive ind.

Abortfortrydelse
29. april 2026

Spørgsmål

Hej, jeg er 41 år gammel og har to børn på næsten 4 og 7 år. Livet har været godt, og selvom jeg nogle gange forestillede mig tre børn, blev jeg fuldstændig overrasket, da jeg blev uplanlagt gravid og gik i chok og med en lammende angst. Efter 8 dage kunne jeg ikke håndtere alle de negative tanker og fik en abort (i 5. uge), hvilket min mand har støttet, men ikke selv ville have valgt. Umiddelbart efter fortrød jeg det, men prøvede at lægge det i baghovedet. Men nu kan jeg ikke få det ud af hovedet; hvordan jeg nu ville være i ti uger, hvordan jeg ikke gav min søn chancen for at blive storebror. Jeg tror, ​​at min første menstruation snart kommer, hvilket kan få tankerne til at eskalere. Har andre haft det sådan, og hvor lang tid tog det at slutte fred med det? Jeg overvejer endda, om vi skal prøve at få en baby, men jeg ved, at det skal sættes på pause, da det er mine hormoner og ikke mit hoved, og jeg ved, at det ikke kan erstatte det, jeg allerede har valgt at stoppe.

Svar

Hej Det lyder hårdt for dig. Du har fortrudt din hurtige beslutning om abort, og det fylder meget for dig. Måske også for din mand? Og ja, mange andre har som dig fortrudt deres abort. Mange vælger (for) hurtigt abort ved uventet graviditet. Kaostanker kan fylde, graviditetshormoner giver mange slags følelser, mange forestiller sig, at en abort spoler tiden tilbage til før graviditeten. Men mange oplever som dig at fortryde. Og endda overveje ny graviditet. Hvor lang tid det tager at slutte fred med sin beslutning, er meget individuelt. Læs evt. her https://abortlinien.dk/efter-abort/ Vær tålmodig med dig selv. Hvem kan du tale med? Håber det bedste for dig. Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske
Hvor længe må man bløde?
18. februar 2026

Spørgsmål:

Hej Jeg fik en abort d. 11 december 2025 og har lige siden blødt. Lige efter aborten blødte jeg kraftigt i et par uger og fik også feber og var til tjek op på sygehuset pga det. Synes jeg kan læse at man kan bløde indtil næste menstruation men nu er to menstruationer gået forbi og jeg pletbløder stadigvæk hverdag. Skal jeg kontakte gynækologen der gav mig aborten eller min egen læge eller se hvad der sker?

Svar:

Hej Ja, jeg vil foreslå dig at kontakte gynækologen, det er længe, du har blødt, selvom det kun er pletblødning. Håber det bedste for dig. Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske
Bebrejder sig selv
4. februar 2026

Spørgsmål:

Hejsa. Er det normalt at man bliver ved med at bebrejde sig selv efter en abort? Altså en abort man ikke selv har valgt. Og hvordan kan tingene blive lettere igen så det ikke er så tungt og man ikke længere bebrejder sig selv?

Svar:

Hej Du skriver om en abort, du ikke selv har valgt. Er det en spontan abort eller en provokeret abort, som du er blevet presset til? Læs evt her: Efter abort Du er velkommen til at skrive igen til post@abortlinien.dk og du kan ringe til Abortlinien 48394848 Håber det bedste for dig. Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske

Retten til Liv

Abortlinien drives af foreningen Retten til Liv, som arbejder for at værne om livet – også før fødslen. Vi tilbyder anonym og fortrolig rådgivning, hvor du mødes med respekt, empati og åbenhed.

Vores rådgivere lytter uden fordømmelse og giver dig viden og støtte, så du kan træffe dit eget valg. Hos os bliver du aldrig presset eller manipuleret – kun mødt i din situation.

Velkommen til Abortliniens anonyme brevkasse.

Det er her du skriver dit spørgsmål. Dit spørgsmål vil blive besvaret anonymt og lagt på hjemmesiden hurtigst muligt. Der kan gå op til en uge.

Brevkassen pop-up

Skriv til brevkassen

Emne