Gravid, men kæresten føler sig ikke klar

3. august 2016
Jeg står i en kæmpe frustration over min kæreste, jeg fandt ud af jeg var gravid da jeg var i 6 uge, nu er jeg så i 11 uge. Men det er også mig en kæmpe gåde om hvordan jeg overhovedet er blevet gravid, det skal siges jeg har ikke taget p-piller siden september sidste år, men jeg har ikke haft min menss i over 3 måneder, inden jeg blev gravid.

Løs aftale om prævention

Nå men jeg stoppede med mine p-piller der sidste år, fordi jeg ville have styr på min cyklus igen, da den havde vært noget rod, og det sagde jeg til min kæreste, og det var okay med ham. Efter en måneder ca. spørger han, om jeg er startede på mine piller igen, hvor ved jeg siger nej, og vi snakker frem og tilbage om, hvad vi skal og ikke skal. Et eller andet sted fik vi aldrig sagt 100% at jeg skulle forsætte med ikke og tage dem, så jeg lod være da vi begge vil vores forhold og have vores fremtid sammen.

Gravid, men vil ikke have abort

Men nu er det store problem at jeg er gravid og kan på igen måde få taget en abort, da jeg for 10 år siden aborteret ufrivillig og uden jeg viste jeg var gravid, jeg var så ung dengang og indelukkede så jeg gik med det selv og fik lagt det bag mig, men nu hvor jeg er blevet gravid igen er min skyldfølelse kommet tilbage og jeg har det så skidt med det, men igen det var ufrivillig abort.

Min kæreste føler jeg presser noget ned over ham

Min kæreste føler sig ikke klar til og skal være far igen, da han har et barn på snart 3 fra et tidligere forhold, og det frustrere mig så meget at han ikke vil når vi egentlig har snakket om, at vi gerne vil have børn sammen, men han vil vi først skal købe et hus og lige have ny bil, og han mener jeg har udlignet min graviditet med, at han har fået sin motorcykel. Men hvordan i alverden kan han sammenligne de to ting er mig en gåde. Men han kan bare ikke være far.
Han siger han elsker mig og vil være sammen med mig, men bare ikke med et barn. Vi har begge to en uddannelse og to gode jobs, som vi ikke skal klage over. Dog ved jeg, at jeg må overflyttes på alm daghold eller finde nyt arbejder efter min barsles er over, da jeg på arbejder 12 timers.
Jeg har sagt, at en abort kunne/kan jeg ikke. Min kæreste er sur over at jeg ikke har taget ham med på råd om min beslutning om at beholde barnet. Han mener, jeg har presset noget ned over hovedet på ham. At jeg ændre resten af hans liv ved at få det barn, når han ikke vil. Men hvorfor kan han sige som han gør?? Når han i forvejen er far.
Vi har vært sammen i et år, og jeg har stadig ikke mødt hans søn. Selvom jeg prøver og snakke med min kæreste om hans søn, bliver han sur og lukker af. Der er visse ting han ikke vil snakke om lige med hans søn, fordi det gør ondt på ham.
Han har sagt, inden jeg blev gravid, at hvis jeg blev gravid skulle vi kæmpe for forholdet. Vi skulle ikke gå fra hinanden, når vi havde børn, fordi han ikke ville kunne klare det sammen igen, som der skete mellem ham og hans eks. Og han ved, at jeg er klar til at kæmpe for forholdet, fordi jeg elsker ham og vil have en kernefamilie med ham.

Forskellig baggrund skiller os

Vi kommer fra to vidt forskellige baggrunde, da jeg kommer fra kernefamilien og han kommer fra en skilsmisse familie, hvor hans søskende og ham har sammen mor men ikke far nogle af dem. Og han har oplevet en masse og som har sat sine spor i ham i dag, som jeg også har prøvet og forklare ham er at jeg kan ikke kæmpe for vores forhold alene, der skal handig kæmpe.

Vil vente med barn

Vi vil begge være sammen med hinanden og elsker hinanden, dog vil han ikke have barnet lige nu han vil vente, men nu er jeg 26 og han 24 og jeg er klar nu til og blive mor. Men skal jeg bare give ham tid til og vænne sig til tanken, eller skal jeg tænke på mig selv og gå fra ham, selvom jeg ikke ønsker det, men ved hvor langt ned jeg vil komme hvis jeg får en abort, og så er forholdet ødelagt for han vil ikke kunne klare og skulle hjælpe mig op, da han selv har ting han kæmper med, men det har alle jo i dagen dk.
Håber det giver mening det jeg har skrevet, når jeg har mange tanker og frustrationer kan det være svært og få det hele til og hænge sammen, når det skal skrives ned.
Mvh en der glæder sig til og blive mor?
Hej
Du er uventet gravid og glæder dig til at blive mor. Din kæreste vidste, at muligheden for graviditet var tilstede, han tidligere sagt, at hvis du blev gravid, skulle I kæmpe for forholdet. Men nu, da situationen er opstået, bebrejder han dig, at du vælger barnet. Uplanlagt graviditet kan chokere mange fyre.
Din kæreste har en kompliceret baggrund med sig, det stresser ham sikkert yderligere. Som mange andre fyre siger han, at han ikke er klar. Og det er sikkert sådan, han føler det. Men du kan nå at blive gravid flere gange, før han føler sig klar. Og som du skriver, hvis du valgte abort pga pres fra ham, så vil Jeres forhold måske gå i stykker.

Naturligt at føle sig såret

Det er klart, at du føler dig såret, det skulle have været en skøn tid for Jer begge, I vil hinanden, men han vil ikke være far til det lille barn, der nu er på vej. Ved din kæreste, hvor meget det er dig imod at få abort? Hvad tænker han selv om abort? Ved han, at en abort kan koste Jer forholdet? Tal med ham om, hvad det er, der afskrækker ham så meget ved, at i skal være forældre?

En unik mulighed

Ja, han har en svær historie med sig, men nu har han en unik mulighed for at være mand for den kvinde, han elsker, at tage sit ansvar på sig overfor dig og Jeres lille barn. Og der er længe til barnet bliver født, både han og I kan nå at arbejde med Jeres forhold, så I er godt forberedte på familielivet. Undersøg evt PREP, som er et godt kommunikationsforløb til at par, der vil forberdre deres forhold.
Når Jeres barn bliver født, og måske inden da, vil han formentlig elske og ønske barnet. Du skriver, at du på ingen måde kan få en abort. Når du har det sådan, så hold fast ved det. Du lider efter en spontan abort, og hvis du vælger provokeret abort pga pres, er du i risiko for at få det meget svært psykisk. Du er velkommen til at skrive igen til post@abortlinien.dk og du kan ringe til Abortlinien 48394848
Håber det bedste for dig og Jer.
Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske

Spørgsmål fra andre i samme situation

Her kan du læse de seneste spørgsmål fra andre, der har stået i en lignende situation. Måske kan deres tanker og svar fra brevkassen hjælpe dig videre – eller give dig mod på selv at skrive ind.

I tvivl om barn nr. 4
5. maj 2026

Spørgsmål

Jeg har lige opdaget at jeg er gravid med nummer 4. Det var IKKE planlagt. Min umiddelbare grundfølelse er at jeg ikke magter det, min mand har det på samme måde. Men samtidig er ingen af os glade for idéen om at få det fjernet. Vi har i forvejen 3 drenge på 7, 5 og 2 år. Min mand kommer først hjem fra arbejde lige inden de bliver puttet om aftenen. Jeg har planer om måske at skulle starte på studie til februar efter at have været gået hjemme næsten siden den første, og tanken om at skulle starte forfra igen virker lidt uoverskuelig. Og så fylder en masse tanker om vi kan være der nok for alle 4 også. Økonomien fylder også en del. Ikke fordi vi er af den overbevisning at de har brug for at vi køber en masse nyt legetøj osv, jeg er stor forbruger af genbrug. Men det er fx et eventuelt ekstra efterskoleophold(om mange år), et større hus, en ekstra flybillet hvis vi på et tidspunkt vil ud at rejse. Vi står i forvejen et sted hvor vi ikke kan låne til at købe hus fordi vi har 3 børn, så en til eller fra gør jo måske ikke det store, men det hjælper i hvert fald ikke på muligheden for at kunne låne en dag. Men så dukker små billeder op af de to store, der hjælper deres lillebror(som heller ikke var planlagt, men meget elsket), og så meget glæde de har af hinanden, samt sætningen 'man fortryder kun de børn man ikke fik', og så bliver jeg alligevel i tvivl om det ikke bare ville være en kæmpe gave med endnu en baby. Jeg er meget forvirret over at være så meget i tvivl, det har jeg ikke prøvet de andre gange, så jeg tror bare jeg mangler lidt input udefra til at hjælpe tankerne med en beslutning snart. Så.. 4 børn for/imod? Er det for risikabelt? På forhånd mange tak fra en forvirret og følelsesladet mor ❤️  

Svar

Kære du Det er helt naturligt og meget normalt at blive overvældet af mange blandende følelser, når man står med en graviditet, og særligt når den ovenikøbet kommer uventet. Du spørger om det er for risikabelt. Hvad er det, du ser som risikabelt ved det? Du nævner nogle praktiske forhold bl.a. evt. opstart af studie og økonomi. Det er selvfølge forhold der er værd at tænke over. Har du alligevel mulighed for at starte på studie og så holde barsel, eller udskyde starten et år? Hvis du forestiller dig jeres familie om 5/10/15 år med og uden barn nr. 4, hvordan ser det så ud?  Hvilket scenarie kan du bedst lide? Det er helt normalt at være i tvivl og føle sig usikker på fremtiden, når man bliver ramt af en livsomvæltning, og det er en uventet graviditet. Uagtet hvad du vælger, så vil denne graviditet have været der. At få en abort sletter ikke fortiden, derfor skal du også overveje, hvad det kan komme til at betyde for dig/jer, hvis I vælger at afbryde graviditeten.  Dette kommer desværre som en overraskelse for nogle. Læs evt. nogle af brevene i kategorien “Efter abort” Gravid og i tvivl? Skriv til Abortliniens brevkasse. Det er selvfølgelig forskelligt, hvordan kvinder og familier bliver påvirket af en abort. Det er kun jer der kan opveje for/imod. Jeg synes det lyder som om mange af dine bekymringer mest går på noget praktisk, og ikke på hvorvidt I ville kunne elske og rumme endnu en baby. Jeg håber dette var hjælpsomt. Du er velkommen til at ringe til Abortlinien på 48 39 48 48 kl. 19-22 søndag til torsdag, hvis du ønsker at snakke med en om dine overvejelser. De bedste hilsner Maria Kofod Primdahl, leder af Abortlinien.
40 og håbløst meget i tvivl
4. maj 2026

Spørgsmål

Hej. Jeg er 40, min mand er 44. Vi har to dejlige og velfungerende børn på 7 og 4 år. Nu er jeg gravid ved en uforsigtighed. 8+1. Min mand har egentlig altid drømt om 3 børn. Jeg har aldrig rigtig drømt om børn. Vi er begge taknemmelige for de to vi har, og var også enige om, at vi ikke skal have flere. Vi føler begge at vores familie er fuldkommen, og der er ingen i vores omgangskreds, der forventer at vi nogensinde skal have flere. Det har jeg været meget tydelig omkring. Når nu jeg så er blevet gravid, var min første tanke "shit, det skal vi ikke have." Men jeg synes også at vi ikke kan være bekendt at træffe en hurtig beslutning. Vi kan godt betegnes som ressourcestærke forældre og vi har i panik kigget på økonomien og bolig og vurderer, at vi godt kan have 3 børn. Jeg er meget opmærksom på om jeg bløder, med en blanding af håb og frygt. Vores børn har uafhængigt og uvidende begge givet udtryk for, at de godt vil have en søskende mere. Og min mand ser på mig med forelskede øjne. Men. Nøj, hvor kan jeg ikke overskue en graviditet mere med de gener, der følger med, og et halvt år med amning, ensomheden, pusletasken og oppakning, følelsen af at være låst til hjemmet, og 3 år med ble og vågne nætter. Jeg kan ikke se mig selv som højgravid, eller gå rundt med barnevogn. Jeg var færdig med alt det der. Jeg er bange for at føde, selvom jeg har haft to drømmefødsler. Jeg orker ikke at aflevere og bringe på forskellige institutioner. Flere madpakker. Flere lange putninger. Flere fritidsaktiviteter. Flere legeaftaler. Flere forældrearrangementer. Vi er allerede de gamle forældre i klassen og børnehaven. Jeg er træt og videre, jeg var igang med perimenopause, med hedeture, søvnløse nætter, hjerne tåger, nedtrykthed, humørsvingninger, uregelmæssige cykluser osv. Jeg har længe glædet mig til et liv uden bleer og toilethjælp. Og indtil den positive test glædede jeg mig til at mine børn selv kan gå i skole sammen om godt 2 år. Jeg tænker at det også er 4 år mere med et hjemmeboende barn. Men Herre Gud, det er jo kun 4 år. Jeg har rigtig svært ved at finde lysten til alt det og lysten til en baby. Jeg bliver ikke skruk, når jeg ser en baby. Men det kommer vel? Vi har vidst det her i 3 uger og synes at chokket har lagt sig. Min mand er mega klar. Men jeg hælder hverken og både til at gennemføre og til at afbryde graviditeten. Jeg forestiller mig at sidde juleaften med en baby i armene og tænke, hvor var det godt at vi gjorde det. Og at sidde juleaften og tænke, vi kunne have haft en baby på 14 dage, hvor var det godt at vi ikke fik det. Hvordan hulan træffer vi en beslutning?

Svar

Kære dig Jeg kan godt forstå at graviditeten kom som et chok, når du nu var et helt andet sted i dit liv. Du skriver at du ikke vil træffe en hurtig beslutning, det tror jeg er rigtig godt. Du har stadig god tid til at overveje situationen, og det er vigtigt ikke at træffe en forhastet beslutning. Abortgrænsen er først ved uge 18, så du har mange uger endnu. Det lyder som om, at du har meget fokus på den ekstra praktik, der vil være de første år mens barnet er lille. Det fylder selvfølgelig også meget. Hvad sker der, hvis du forestiller dig jeres familie om 5/10/15 år med eller uden et ekstra barn? Du skriver at I begge synes jeres familie er fuldkommen men samtidig lyder det også som om, at der godt kan være plads til en ekstra, hvis det er det I beslutter. Du skriver at du har svært ved at finde lysten til en baby. Som du selv skriver, så kommer det nok, hvis det er din baby. Og selv hvis ikke det kommer, så er det jo en afgrænset periode, hvor de er babyer. Som du også selv skriver, så drejer det dig mest om det første halve til hele år. Du skriver at du ikke orker en graviditet mere og en barsel med alt hvad der følger med af ensomhed og praktik. Har I talt om denne del? Kan du og din mand lave nogle aftaler, om at han tager sig af/ gør x, z, y, så du måske kan fokusere mere på at have det rart (så vidt muligt) under graviditeten og barslen? Du skriver også at du er bange for at føde, selvom du har haft drømmefødsler. Måske er der alligevel noget fra dine tidligere fødsler, der skal bearbejdes, så du kan få ændret din forventning. Dette kan en jordemoder, privat praktiserende jordemoder eller doula hjælpe med. Du spørger hvordan I træffer en beslutning. Din mand vil gerne have barnet, du er i tvivl. Det er helt normalt at være i tvivl og føle sig usikker på fremtiden, når man bliver ramt af en livsomvæltning, og det er en graviditet. Uagtet hvad du vælger, så vil denne graviditet have været der. At få en abort sletter ikke fortiden, derfor skal du også overveje, hvad det kan komme til at betyde for jeres forhold, hvis I vælger at afbryde graviditeten.  Dette kommer desværre som en overraskelse for nogle. Læs evt. nogle af brevene i kategorien "Efter abort" Gravid og i tvivl? Skriv til Abortliniens brevkasse. Det er selvfølgelig forskelligt, hvordan kvinder og familier bliver påvirket af en abort. Der er mange forskellige overvejelser i spil.  Jeg håber I kan træffe den beslutning der er rigtig for jer. Hvis du har lyst til at tale om din overvejsler med en udefrakommende er du velkommen til at ringe til vores telefonlinje på 48 39 48 48 torsdag til søndag kl. 19-22 De bedste hilsner Maria Kofod Primdahl, leder af Abortlinien.  
Abortfortrydelse
29. april 2026

Spørgsmål

Hej, jeg er 41 år gammel og har to børn på næsten 4 og 7 år. Livet har været godt, og selvom jeg nogle gange forestillede mig tre børn, blev jeg fuldstændig overrasket, da jeg blev uplanlagt gravid og gik i chok og med en lammende angst. Efter 8 dage kunne jeg ikke håndtere alle de negative tanker og fik en abort (i 5. uge), hvilket min mand har støttet, men ikke selv ville have valgt. Umiddelbart efter fortrød jeg det, men prøvede at lægge det i baghovedet. Men nu kan jeg ikke få det ud af hovedet; hvordan jeg nu ville være i ti uger, hvordan jeg ikke gav min søn chancen for at blive storebror. Jeg tror, ​​at min første menstruation snart kommer, hvilket kan få tankerne til at eskalere. Har andre haft det sådan, og hvor lang tid tog det at slutte fred med det? Jeg overvejer endda, om vi skal prøve at få en baby, men jeg ved, at det skal sættes på pause, da det er mine hormoner og ikke mit hoved, og jeg ved, at det ikke kan erstatte det, jeg allerede har valgt at stoppe.

Svar

Hej Det lyder hårdt for dig. Du har fortrudt din hurtige beslutning om abort, og det fylder meget for dig. Måske også for din mand? Og ja, mange andre har som dig fortrudt deres abort. Mange vælger (for) hurtigt abort ved uventet graviditet. Kaostanker kan fylde, graviditetshormoner giver mange slags følelser, mange forestiller sig, at en abort spoler tiden tilbage til før graviditeten. Men mange oplever som dig at fortryde. Og endda overveje ny graviditet. Hvor lang tid det tager at slutte fred med sin beslutning, er meget individuelt. Læs evt. her https://abortlinien.dk/efter-abort/ Vær tålmodig med dig selv. Hvem kan du tale med? Håber det bedste for dig. Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske

Retten til Liv

Abortlinien drives af foreningen Retten til Liv, som arbejder for at værne om livet – også før fødslen. Vi tilbyder anonym og fortrolig rådgivning, hvor du mødes med respekt, empati og åbenhed.

Vores rådgivere lytter uden fordømmelse og giver dig viden og støtte, så du kan træffe dit eget valg. Hos os bliver du aldrig presset eller manipuleret – kun mødt i din situation.

Velkommen til Abortliniens anonyme brevkasse.

Det er her du skriver dit spørgsmål. Dit spørgsmål vil blive besvaret anonymt og lagt på hjemmesiden hurtigst muligt. Der kan gå op til en uge.

Brevkassen pop-up

Skriv til brevkassen

Emne