Fortryder aborten 

7. oktober 2025
Hej. Jeg er en 17årig pige har været sammen med min kæreste i lidt over 1 år. Vi fandt ud af d. 27. juni at jeg var gravid (er blevet gravid på p-piller). Jeg spørger ham, hvad han synes er bedst. Om han ønsker abort, eller om vi skal have barnet. Han siger at det nok er bedst med abort da jeg pt. går ledig, og han har utrolig meget arbejde, og så er vi bare ikke klar til et barn.
Jeg gav ham bare ret. Jeg ved godt, at vi ikke er parate, men jeg havde det utrolig dårligt med det, da jeg rigtig gerne ville have det barn. Jeg har så fået en tid hos egen lægen dagen efter altså d. 28. juni. Han henviser mig til medicinsk abort. Weekenden over har jeg det mere dårligt end jeg har haft det tidligere. Min kæreste spørger mig om jeg er uenig i “vores” beslutning om at skulle have en abort, og så siger jeg, at det er jeg. Jeg kan selvfølgelig godt se, at det er et træls tidspunkt lige nu, men jeg vil gerne vil have den/det. Så siger han, at han godt kan se det fra min side, og at vi nu ved, at vi kan få børn.
Om mandagen kom jeg på sygehuset og det hele bliver sat igang. Jeg har efter aborten fortrudt utrolig meget, at jeg ikke har fået det, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Skal jeg snakke med kæresten? Hvad skal jeg sige og hvordan skal jeg sige det ? Hjælp!!!!
Hej
Du har fortrudt din abort utrolig meget og ved ikke, hvad du skal gøre. Hvor er det trist, at det hele gik så hurtigt. Du har jo ikke haft tid til at tænke efter, hvad du egentlig gerne ville, og hvilke muligheder du havde. Du gav din kæreste ret i, at I ikke var klar, selvom du rigtig gerne ville have barnet og havde det dårligt med abortbeslutningen. Det er dårligt af lægen og personalet på sygehuset, at de ikke er mere opmærksomme på, hvor svært du har det med beslutningen, og giver dig tid til at blive sikker på, hvad du vil. Nu er abort “klaret” og ligesom mange andre piger/kvinder, sidder du og har det svært efter aborten.
Hvad kan du gøre? Det er en måned siden, hvem har du talt med om, hvordan du har det? Du spørger, om du skal snakke med kæresten. Ja! Har I ikke talt om, hvad der er sket og om, hvordan du har det? Du kan også tale med din læge og fortælle, at du har fortrudt og at du ønsker en støttesamtale.
Du er ung, og mange mener, at unge, der er uplanlagte gravide, skal have en abort. Det må du være forberedt på, når/hvis du fortæller andre om, hvad der er sket. Men, stå fast ved dig selv. Du fik en abort, du ikke ønskede, og du har fortrudt. Det kan ingen tage fra dig.
Skriv evt noget ned om, hvad du føler og tænker. Læs evt i brevkassen om andres erfaringer med abort.
Du er velkommen til at skrive igen til post@abortlinien.dk og du kan ringe til Abortlinien 48394848 og tale med en rådgiver om, hvordan du har det.
Håber det bedste for dig.
Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske
Relateret læsning: Fortrudt abort

Spørgsmål fra andre i samme situation

Her kan du læse de seneste spørgsmål fra andre, der har stået i en lignende situation. Måske kan deres tanker og svar fra brevkassen hjælpe dig videre – eller give dig mod på selv at skrive ind.

Abortfortrydelse
29. april 2026

Spørgsmål

Hej, jeg er 41 år gammel og har to børn på næsten 4 og 7 år. Livet har været godt, og selvom jeg nogle gange forestillede mig tre børn, blev jeg fuldstændig overrasket, da jeg blev uplanlagt gravid og gik i chok og med en lammende angst. Efter 8 dage kunne jeg ikke håndtere alle de negative tanker og fik en abort (i 5. uge), hvilket min mand har støttet, men ikke selv ville have valgt. Umiddelbart efter fortrød jeg det, men prøvede at lægge det i baghovedet. Men nu kan jeg ikke få det ud af hovedet; hvordan jeg nu ville være i ti uger, hvordan jeg ikke gav min søn chancen for at blive storebror. Jeg tror, ​​at min første menstruation snart kommer, hvilket kan få tankerne til at eskalere. Har andre haft det sådan, og hvor lang tid tog det at slutte fred med det? Jeg overvejer endda, om vi skal prøve at få en baby, men jeg ved, at det skal sættes på pause, da det er mine hormoner og ikke mit hoved, og jeg ved, at det ikke kan erstatte det, jeg allerede har valgt at stoppe.

Svar

Hej Det lyder hårdt for dig. Du har fortrudt din hurtige beslutning om abort, og det fylder meget for dig. Måske også for din mand? Og ja, mange andre har som dig fortrudt deres abort. Mange vælger (for) hurtigt abort ved uventet graviditet. Kaostanker kan fylde, graviditetshormoner giver mange slags følelser, mange forestiller sig, at en abort spoler tiden tilbage til før graviditeten. Men mange oplever som dig at fortryde. Og endda overveje ny graviditet. Hvor lang tid det tager at slutte fred med sin beslutning, er meget individuelt. Læs evt. her https://abortlinien.dk/efter-abort/ Vær tålmodig med dig selv. Hvem kan du tale med? Håber det bedste for dig. Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske
Hvor længe må man bløde?
18. februar 2026

Spørgsmål:

Hej Jeg fik en abort d. 11 december 2025 og har lige siden blødt. Lige efter aborten blødte jeg kraftigt i et par uger og fik også feber og var til tjek op på sygehuset pga det. Synes jeg kan læse at man kan bløde indtil næste menstruation men nu er to menstruationer gået forbi og jeg pletbløder stadigvæk hverdag. Skal jeg kontakte gynækologen der gav mig aborten eller min egen læge eller se hvad der sker?

Svar:

Hej Ja, jeg vil foreslå dig at kontakte gynækologen, det er længe, du har blødt, selvom det kun er pletblødning. Håber det bedste for dig. Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske
Bebrejder sig selv
4. februar 2026

Spørgsmål:

Hejsa. Er det normalt at man bliver ved med at bebrejde sig selv efter en abort? Altså en abort man ikke selv har valgt. Og hvordan kan tingene blive lettere igen så det ikke er så tungt og man ikke længere bebrejder sig selv?

Svar:

Hej Du skriver om en abort, du ikke selv har valgt. Er det en spontan abort eller en provokeret abort, som du er blevet presset til? Læs evt her: Efter abort Du er velkommen til at skrive igen til post@abortlinien.dk og du kan ringe til Abortlinien 48394848 Håber det bedste for dig. Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske

Retten til Liv

Abortlinien drives af foreningen Retten til Liv, som arbejder for at værne om livet – også før fødslen. Vi tilbyder anonym og fortrolig rådgivning, hvor du mødes med respekt, empati og åbenhed.

Vores rådgivere lytter uden fordømmelse og giver dig viden og støtte, så du kan træffe dit eget valg. Hos os bliver du aldrig presset eller manipuleret – kun mødt i din situation.

Velkommen til Abortliniens anonyme brevkasse.

Det er her du skriver dit spørgsmål. Dit spørgsmål vil blive besvaret anonymt og lagt på hjemmesiden hurtigst muligt. Der kan gå op til en uge.

Brevkassen pop-up

Skriv til brevkassen

Emne