Føler mig presset til at få barnet fjernet

4. februar 2015
Hej! Jeg er gravid og jeg er næsten i syvende uge. Jeg er rigitig glad for at være gravid og jeg vil gerne beholde min baby. Men jeg har en kæreste der er rigtig meget imod det. Han siger jeg ødelægger hans liv og at han vil gå fra mig. Han siger at barnet ikke er noget liv når jeg kun er i syvende uge, men det er det jo, ikke?
Det er rigtig svært for mig, for jeg følger mig rigtig presset af ham til at få barnet fjernet. Jeg har det personligt selv at jeg syntes at en abort overskrider mine genser 100%! Jeg føler det nedværdigende at skulle få en abort. Jeg har det rigtig svært ved tanken over det, jeg begynder at græde bare jeg tænker på hvordan en abort skal udføres. Jeg er så sønder knust inden i. Jeg vil ikke følge mig helt hvis jeg får fjernet min baby!
Hej! Du er glad for at være gravid, vil gerne beholde dit barn og er meget imod at skulle have en abort. -Lyt til dig selv!
Det er selvfølgelig ikke ideelt, at din kæreste ikke vil stå ved sit ansvar, men truer med at gå, hvis du vælger at passe på jeres lille barn.
Prøv at lytte til ham og være forstående overfor, at det ikke er en ønskesituation for ham. Men sig også, at sex kan føre til graviditet og at han skal overveje, at det nu er tidspunktet ham kan vælge at være ansvarlig overfor dig og det lille nye liv. Vis ham evt billeder på Abortliniens hjemmeside om fosterets udvikling, fra undfangelse til fødsel er den periode i et menneskes liv hvor udviklingen er hurtigst og størst.
Det er dig, der er gravid, det er dit valg og primært dig, der skal leve med dit valg. -Det er nok noget overvurderet, at et lille barn skulle ødelægge din kærestes liv, men ja, selvfølgelig får det betydning for hans liv. Måske tror din kæreste, som mange andre fyre, at en uplanlagt graviditet let klares med en abort. Men de fleste piger/kvinder får det psykisk svært efter en abort i kortere eller længere tid og i forskellig sværhedsgrad. Typiske reaktioner er sorg, savn, skyld, tomhed og vrede. hvis man er blevet presset imod sin vilje. Sværest er det for dem, der var i tvivl om deres valg. Overvej begge, om du skal udsættes for den risiko. Overvej også, at hvis du vælger abort pga din kæreste, risikere du at forholdet alligevel går istykker. Det oplever mange, bl.a fordi han har svært ved at forstå hendes sorg og varigheden af den og fordi hun har stor vrede overfor ham.
Hvordan ser dit netværk ud? Hvad kunne hjælpe dig til at overskue at beholde dit barn?
Du er velkommen til at skrive igen og til at ringe til en rådgiver på Abortlinien 48394848.
Håber det bedste for dig.
Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske

Spørgsmål fra andre i samme situation

Her kan du læse de seneste spørgsmål fra andre, der har stået i en lignende situation. Måske kan deres tanker og svar fra brevkassen hjælpe dig videre – eller give dig mod på selv at skrive ind.

I tvivl om barn nr. 4
5. maj 2026

Spørgsmål

Jeg har lige opdaget at jeg er gravid med nummer 4. Det var IKKE planlagt. Min umiddelbare grundfølelse er at jeg ikke magter det, min mand har det på samme måde. Men samtidig er ingen af os glade for idéen om at få det fjernet. Vi har i forvejen 3 drenge på 7, 5 og 2 år. Min mand kommer først hjem fra arbejde lige inden de bliver puttet om aftenen. Jeg har planer om måske at skulle starte på studie til februar efter at have været gået hjemme næsten siden den første, og tanken om at skulle starte forfra igen virker lidt uoverskuelig. Og så fylder en masse tanker om vi kan være der nok for alle 4 også. Økonomien fylder også en del. Ikke fordi vi er af den overbevisning at de har brug for at vi køber en masse nyt legetøj osv, jeg er stor forbruger af genbrug. Men det er fx et eventuelt ekstra efterskoleophold(om mange år), et større hus, en ekstra flybillet hvis vi på et tidspunkt vil ud at rejse. Vi står i forvejen et sted hvor vi ikke kan låne til at købe hus fordi vi har 3 børn, så en til eller fra gør jo måske ikke det store, men det hjælper i hvert fald ikke på muligheden for at kunne låne en dag. Men så dukker små billeder op af de to store, der hjælper deres lillebror(som heller ikke var planlagt, men meget elsket), og så meget glæde de har af hinanden, samt sætningen 'man fortryder kun de børn man ikke fik', og så bliver jeg alligevel i tvivl om det ikke bare ville være en kæmpe gave med endnu en baby. Jeg er meget forvirret over at være så meget i tvivl, det har jeg ikke prøvet de andre gange, så jeg tror bare jeg mangler lidt input udefra til at hjælpe tankerne med en beslutning snart. Så.. 4 børn for/imod? Er det for risikabelt? På forhånd mange tak fra en forvirret og følelsesladet mor ❤️  

Svar

Kære du Det er helt naturligt og meget normalt at blive overvældet af mange blandende følelser, når man står med en graviditet, og særligt når den ovenikøbet kommer uventet. Du spørger om det er for risikabelt. Hvad er det, du ser som risikabelt ved det? Du nævner nogle praktiske forhold bl.a. evt. opstart af studie og økonomi. Det er selvfølge forhold der er værd at tænke over. Har du alligevel mulighed for at starte på studie og så holde barsel, eller udskyde starten et år? Hvis du forestiller dig jeres familie om 5/10/15 år med og uden barn nr. 4, hvordan ser det så ud?  Hvilket scenarie kan du bedst lide? Det er helt normalt at være i tvivl og føle sig usikker på fremtiden, når man bliver ramt af en livsomvæltning, og det er en uventet graviditet. Uagtet hvad du vælger, så vil denne graviditet have været der. At få en abort sletter ikke fortiden, derfor skal du også overveje, hvad det kan komme til at betyde for dig/jer, hvis I vælger at afbryde graviditeten.  Dette kommer desværre som en overraskelse for nogle. Læs evt. nogle af brevene i kategorien “Efter abort” Gravid og i tvivl? Skriv til Abortliniens brevkasse. Det er selvfølgelig forskelligt, hvordan kvinder og familier bliver påvirket af en abort. Det er kun jer der kan opveje for/imod. Jeg synes det lyder som om mange af dine bekymringer mest går på noget praktisk, og ikke på hvorvidt I ville kunne elske og rumme endnu en baby. Jeg håber dette var hjælpsomt. Du er velkommen til at ringe til Abortlinien på 48 39 48 48 kl. 19-22 søndag til torsdag, hvis du ønsker at snakke med en om dine overvejelser. De bedste hilsner Maria Kofod Primdahl, leder af Abortlinien.
40 og håbløst meget i tvivl
4. maj 2026

Spørgsmål

Hej. Jeg er 40, min mand er 44. Vi har to dejlige og velfungerende børn på 7 og 4 år. Nu er jeg gravid ved en uforsigtighed. 8+1. Min mand har egentlig altid drømt om 3 børn. Jeg har aldrig rigtig drømt om børn. Vi er begge taknemmelige for de to vi har, og var også enige om, at vi ikke skal have flere. Vi føler begge at vores familie er fuldkommen, og der er ingen i vores omgangskreds, der forventer at vi nogensinde skal have flere. Det har jeg været meget tydelig omkring. Når nu jeg så er blevet gravid, var min første tanke "shit, det skal vi ikke have." Men jeg synes også at vi ikke kan være bekendt at træffe en hurtig beslutning. Vi kan godt betegnes som ressourcestærke forældre og vi har i panik kigget på økonomien og bolig og vurderer, at vi godt kan have 3 børn. Jeg er meget opmærksom på om jeg bløder, med en blanding af håb og frygt. Vores børn har uafhængigt og uvidende begge givet udtryk for, at de godt vil have en søskende mere. Og min mand ser på mig med forelskede øjne. Men. Nøj, hvor kan jeg ikke overskue en graviditet mere med de gener, der følger med, og et halvt år med amning, ensomheden, pusletasken og oppakning, følelsen af at være låst til hjemmet, og 3 år med ble og vågne nætter. Jeg kan ikke se mig selv som højgravid, eller gå rundt med barnevogn. Jeg var færdig med alt det der. Jeg er bange for at føde, selvom jeg har haft to drømmefødsler. Jeg orker ikke at aflevere og bringe på forskellige institutioner. Flere madpakker. Flere lange putninger. Flere fritidsaktiviteter. Flere legeaftaler. Flere forældrearrangementer. Vi er allerede de gamle forældre i klassen og børnehaven. Jeg er træt og videre, jeg var igang med perimenopause, med hedeture, søvnløse nætter, hjerne tåger, nedtrykthed, humørsvingninger, uregelmæssige cykluser osv. Jeg har længe glædet mig til et liv uden bleer og toilethjælp. Og indtil den positive test glædede jeg mig til at mine børn selv kan gå i skole sammen om godt 2 år. Jeg tænker at det også er 4 år mere med et hjemmeboende barn. Men Herre Gud, det er jo kun 4 år. Jeg har rigtig svært ved at finde lysten til alt det og lysten til en baby. Jeg bliver ikke skruk, når jeg ser en baby. Men det kommer vel? Vi har vidst det her i 3 uger og synes at chokket har lagt sig. Min mand er mega klar. Men jeg hælder hverken og både til at gennemføre og til at afbryde graviditeten. Jeg forestiller mig at sidde juleaften med en baby i armene og tænke, hvor var det godt at vi gjorde det. Og at sidde juleaften og tænke, vi kunne have haft en baby på 14 dage, hvor var det godt at vi ikke fik det. Hvordan hulan træffer vi en beslutning?

Svar

Kære dig Jeg kan godt forstå at graviditeten kom som et chok, når du nu var et helt andet sted i dit liv. Du skriver at du ikke vil træffe en hurtig beslutning, det tror jeg er rigtig godt. Du har stadig god tid til at overveje situationen, og det er vigtigt ikke at træffe en forhastet beslutning. Abortgrænsen er først ved uge 18, så du har mange uger endnu. Det lyder som om, at du har meget fokus på den ekstra praktik, der vil være de første år mens barnet er lille. Det fylder selvfølgelig også meget. Hvad sker der, hvis du forestiller dig jeres familie om 5/10/15 år med eller uden et ekstra barn? Du skriver at I begge synes jeres familie er fuldkommen men samtidig lyder det også som om, at der godt kan være plads til en ekstra, hvis det er det I beslutter. Du skriver at du har svært ved at finde lysten til en baby. Som du selv skriver, så kommer det nok, hvis det er din baby. Og selv hvis ikke det kommer, så er det jo en afgrænset periode, hvor de er babyer. Som du også selv skriver, så drejer det dig mest om det første halve til hele år. Du skriver at du ikke orker en graviditet mere og en barsel med alt hvad der følger med af ensomhed og praktik. Har I talt om denne del? Kan du og din mand lave nogle aftaler, om at han tager sig af/ gør x, z, y, så du måske kan fokusere mere på at have det rart (så vidt muligt) under graviditeten og barslen? Du skriver også at du er bange for at føde, selvom du har haft drømmefødsler. Måske er der alligevel noget fra dine tidligere fødsler, der skal bearbejdes, så du kan få ændret din forventning. Dette kan en jordemoder, privat praktiserende jordemoder eller doula hjælpe med. Du spørger hvordan I træffer en beslutning. Din mand vil gerne have barnet, du er i tvivl. Det er helt normalt at være i tvivl og føle sig usikker på fremtiden, når man bliver ramt af en livsomvæltning, og det er en graviditet. Uagtet hvad du vælger, så vil denne graviditet have været der. At få en abort sletter ikke fortiden, derfor skal du også overveje, hvad det kan komme til at betyde for jeres forhold, hvis I vælger at afbryde graviditeten.  Dette kommer desværre som en overraskelse for nogle. Læs evt. nogle af brevene i kategorien "Efter abort" Gravid og i tvivl? Skriv til Abortliniens brevkasse. Det er selvfølgelig forskelligt, hvordan kvinder og familier bliver påvirket af en abort. Der er mange forskellige overvejelser i spil.  Jeg håber I kan træffe den beslutning der er rigtig for jer. Hvis du har lyst til at tale om din overvejsler med en udefrakommende er du velkommen til at ringe til vores telefonlinje på 48 39 48 48 torsdag til søndag kl. 19-22 De bedste hilsner Maria Kofod Primdahl, leder af Abortlinien.  
Kæreste vil ikke have barnet
15. marts 2026

Spørgsmål:

Hej, Jeg er 34 år og gravid i uge 6. Jeg har to børn fra et tidligere forhold. Min kæreste, som jeg har været sammen med i 3 år har ingen børn. Jeg er nu gravid for anden gang i vores forhold, første gang tilbage i sommeren 2024 hvor vi begge var enige om at det var dårlig timing og jeg fik en abort, hvilket jeg selv var helt afklaret med dengang. Jeg havde dog et hårdt forløb efterfølgende hvor jeg blødte meget og meget længe og døjede længe med smerter efterfølgende, jeg har pga. det derfor sagt lige siden at jeg aldrig skal have en abort igen. Jeg er nu gravid igen og min kæreste vil ikke have barnet. Han giver en masse grunde til hvorfor og mange af dem giver god mening, økonomi (vi har lige købt et hus og pengene er små i øjeblikket), mister vores alene tid og den største grund for ham er at han slet ikke er klar endnu synes han. Jeg kan sagtens forstå hans argumenter og har også bestilt tid til lægen for at gå videre med den abort. Men jeg kan mærke jeg slet ikke selv er afklaret, jeg har så mange tanker og følelser som jeg ikke føler jeg kan komme ud med fordi han var så hurtig til at vælge det fra. Han vil gerne have børn senere når han er klar, men min tanker vender hele tiden tilbage på at jeg er 34 og ikke kan eller vil have flere børn i en meget sen alder. Derfor har jeg sådan en følelse af at hvis jeg får den abort nu, så får jeg måske aldrig et barn med ham fordi jeg bliver for gammel inden han selv er klar. Samtidig så er jeg virkelig bange for at hvis jeg vælger at beholde det barn så går han sin vej og det ønsker jeg for alt i verden ikke. Men jeg er virkelig også bange for at hvis jeg får denne abort så kommer jeg til at hade ham for det. Så jeg føler det lidt er pest eller kolera og at jeg mister ham uanset hvad. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Og jeg føler tiden render ud for mig.  

Svar

Hej Ja, det lyder rigtig svært for dig. Du har bestilt lægetid mhp abort, men er ikke afklaret. Det er godt, du tager din tvivl alvorligt. En abort kan ikke gøres om. Hvad siger din kæreste til dine tanker og overvejelser? -Du har nok fortalt ham alt det, du her skriver? Så han ved, at Jeres forhold er i fare, uanset om du vælger abort eller at beholde barnet. Medmindre, han beslutter sig for at tage ansvar og dropper sin forklaring om "ikke at være klar". Mange mænd kan føle som ham, når deres kvinde er gravid: at de ikke er klar. Men, hvornår bliver han mon klar? Nogle mænd bliver først klar, når barnet er født eller i løbet af graviditeten. Mon han virkelig går sin vej, hvis du vælger at passe på jeres ufødte barn? Han vil gerne have børn med dig, hvorfor ikke om ca 7 mdr.? Kan det ikke give lige så meget "god mening" som hans grunde til abort nu? Kunne han eller I begge tale med nogle fortrolige om jeres situation? Du er velkommen til at skrive igen til post@abortlinien.dk og du kan ringe til Abortlinien 48394848 og tale med en rådgiver om din situation. Håber det bedste for dig og Jer. Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske

Retten til Liv

Abortlinien drives af foreningen Retten til Liv, som arbejder for at værne om livet – også før fødslen. Vi tilbyder anonym og fortrolig rådgivning, hvor du mødes med respekt, empati og åbenhed.

Vores rådgivere lytter uden fordømmelse og giver dig viden og støtte, så du kan træffe dit eget valg. Hos os bliver du aldrig presset eller manipuleret – kun mødt i din situation.

Velkommen til Abortliniens anonyme brevkasse.

Det er her du skriver dit spørgsmål. Dit spørgsmål vil blive besvaret anonymt og lagt på hjemmesiden hurtigst muligt. Der kan gå op til en uge.

Brevkassen pop-up

Skriv til brevkassen

Emne