Pest eller kolera

18. februar 2015
Sådan føles det valg min mand har givet mig.
Vi har været gift i 12 år, og har sammen to dejlige børn på 8 og 11 år. Derudover har jeg en søn fra tidligere forhold på 17, som er flyttet hjemmefra. Jeg er 35 og han er 45 og vi har det rigtig dejligt sammen i hverdagen.
Jeg har taget p-piller siden min sidste fødsel for 8 år siden, men efter et skift til et nyt mærke, gik der kludder i mit system. Jeg havde ikke mens i november eller december måned og havde kronisk hovedpine. Jeg stoppede derfor med p-piller, i samråd med min mand. I midten af januar havde jeg en blødning som formentlig var mens. Jeg var oppe hos min læge og fortalte hende, at jeg ikke havde taget p-piller siden december, og vi aftalte, at jeg skulle starte på mini-piller, når jeg havde haft endnu en blødning.
Da der var gået 28 dage siden min blødning i januar, følte jeg at noget var anderledes. Jeg tog en test og den var positiv med det samme. Jeg var meget overrasket, for med de andre tre børn, skulle jeg dels gå en del over tiden, før testen var positiv og dels gik der ca. ½ år fra jeg stoppede med p-piller til jeg blev gravid, alle tre gange. Derfor havde vi nok ikke passet så godt på.
Min mand var med til lægen i januar og altså fuldt ud informeret om, at jeg ikke på det tidspunkt tog p-piller.

Jeg knyttede mig til den lille spire med det samme

Nå – Men nu stod jeg altså med en positiv test i hånden. Selvom det absolut ikke var planlagt, så kunne jeg mærke, at jeg knyttede mig til den lille spire med det samme. Jeg nåede at tænke 1000 tanker de første par dage.
I går (3 dage efter jeg fandt ud af jeg var gravid) tog jeg mod til mig og fortalte min mand, at jeg var gravid. Jeg vidste godt at han ikke ville have flere børn. Men jeg håbede alligevel på noget lidt mere positivt. Han sagde, at det var noget lort – Og om jeg ikke kunne æde nogle af de fortrydelsespiller som de unge tager?
Jeg var dybt rystet over den kommentar. Det er jo ikke en pose skrald jeg skal gå ud med. Det er vores barn. Jeg er jo min. I 5 uge – Måske endda mere, da jeg ikke kan være sikker på om den blødning jeg havde i januar, var en rigtig mens.
Men det han sagde var, at han følte sig for gammel og han havde ikke hverken overskud eller penge til, at vi skulle have et barn mere. Hvis jeg valgte at få ”mit barn”, så ville han gå fra mig, det var han nødt til hvis han skulle overleve. Vi talte ikke mere om det. Jeg gik grædende i seng.
Jeg kan mærke i dag, at jeg er meget vred på ham. Hvorfor skal hans holdning betyde mere end min? Jeg har måske inderst inde gerne selv ville have en lille efternøgler – Men har aldrig bevist ville snyde ham til det. Og det mener jeg heller ikke jeg har gjort. Han vidste jo godt, at jeg ikke tog p-piller og alligevel passede han ikke på.

Han vil have, at jeg får en abort

Nu vil han bare have, at jeg får en abort – For han kan ikke leve med, at vi skal have et barn mere. Jeg ved ikke om jeg kan leve med at slå vores barn ihjel. Jeg er bange for, at jeg vil komme til at hade ham for det, hver gang jeg bliver mindet om, hvad kunne have været.
Jeg har læst om medicins/kirurgisk abort. Begge dele lyder forfærdeligt. Men jeg tænker, at hvis jeg bliver nødt til det, så er den kirurgiske måske bedst? Som jeg forstår det, tager den medicinske lidt længere tid, og det er måske uhensigtsmæssigt hvis man i forvejen føler sig presset til det?
Der er jo ikke rigtig nogen kompromis-løsninger her. Og det lader til, at jeg skal vælge mellem, om jeg vil føje min mand og få en abort og holde sammen på familien for de to andre børns skyld, eller om jeg skal være enlig mor til tre. Begge dele er ikke noget jeg ønsker. Jeg er meget fortvivlet ;o(
Hej
Det er let at forstå, at du er meget fortvivlet. Det er et urimeligt valg i din mand sætter dig i, men desværre et valg mange mænd griber til, når de overraskes af en graviditet. –Mange tænker tilsyneladende, at en uplanlagt graviditet klares med en abort, at en abort spoler tiden tilbage. Men sådan er det ikke.

Psykiske problemer – særligt, hvis man bliver presset

En abort giver ofte større problemer, end den tilsyneladende løser. Abort er alvorligt, det handler, som du skriver, om at slå et lille ufødt barn ihjel. De fleste kvinder får det psykisk svært efterfølgende i kortere eller længere tid og af forskellig sværhedsgrad. Sværest for dem, der var i tvivl eller blev pressede. Nogle forhold kan ikke holde til et barn (mere), mange forhold kan ikke holde til en abort, særligt hvis parret ikke var enige.
Du tænker, du måske kommer til at hade din mand, hvis han får dig presset til en abort. –Det er ikke urealistisk. Overvej begge, om du/I vil udsætte dig og Jeres familie for den risiko. Læs evt begge i brevkassen om andres erfaringer med abort.
Du skriver, at I nok ikke har passet så godt på, og det vidste I begge. Du er klar til at tage ansvaret og konsekvenserne af dette. Din mand truer med at forlade dig og familien, hvis du vælger at passe på det lille nye liv, som I begge er ansvarlige for tilblivelsen af.

Giv ham tid

Din mand har lige fået at vide, at du er gravid. Det er sandsynligt, at han er i en slags chok. Giv ham tid. Tal med ham om, hvad det er han frygter. Hvordan skulle et lille barn kunne forhindre ham i at overleve? Tal om muligheder og løsninger på hans bekymringer. Ja, han var yngre, da han fik sine første børn, men mange mænd får børn i hans alder.
Mht økonomi, så kan I tildels selv bestemme, hvor meget barnet skal koste. Barnet er ligeglad med, om barnevognen, tøj mm har været brugt før. En graviditet er lang, meget kan nå at falde på plads mentalt og praktisk. Og mon han virkelig vil opgive et godt ægteskab og familie, fordi familien bliver forøget?
Bekræft ham i, at du ved, I sammen kan klare det, at du stoler på ham. Kunne det være en hjælp for ham at tale med en anden mand, der har stået i lignende situation? I så fald kan Abortlinien henvise til en.

Måske går det helt anderledes?

Du ønsker ikke en abort, du synes begge abortformer lyder forfærdeligt. Du ønsker ikke at være enlig mor for 3. Der er også to andre muligheder: Du får abort, og ægteskabet går i stykker og du bliver enlig mor til 2. Du beholder barnet, din mand besinder sig og I er familie med 3 fællesbørn.
Jeg vil opfordre dig til at lytte til dig selv; du ved ikke, om du kan leve med at slå Jeres barn ihjel. –Hvad hvis du ikke kan? Hvis du og dine børn skal betale en høj pris for en abort, som du ikke øsnkede…?
Du er velkommen til at skrive igen til post@abortlinien.dk og til at ringe til Abortlinien 48394848
Håber det bedste for dig.
Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske

Spørgsmål fra andre i samme situation

Her kan du læse de seneste spørgsmål fra andre, der har stået i en lignende situation. Måske kan deres tanker og svar fra brevkassen hjælpe dig videre – eller give dig mod på selv at skrive ind.

I tvivl om barn nr. 4
5. maj 2026

Spørgsmål

Jeg har lige opdaget at jeg er gravid med nummer 4. Det var IKKE planlagt. Min umiddelbare grundfølelse er at jeg ikke magter det, min mand har det på samme måde. Men samtidig er ingen af os glade for idéen om at få det fjernet. Vi har i forvejen 3 drenge på 7, 5 og 2 år. Min mand kommer først hjem fra arbejde lige inden de bliver puttet om aftenen. Jeg har planer om måske at skulle starte på studie til februar efter at have været gået hjemme næsten siden den første, og tanken om at skulle starte forfra igen virker lidt uoverskuelig. Og så fylder en masse tanker om vi kan være der nok for alle 4 også. Økonomien fylder også en del. Ikke fordi vi er af den overbevisning at de har brug for at vi køber en masse nyt legetøj osv, jeg er stor forbruger af genbrug. Men det er fx et eventuelt ekstra efterskoleophold(om mange år), et større hus, en ekstra flybillet hvis vi på et tidspunkt vil ud at rejse. Vi står i forvejen et sted hvor vi ikke kan låne til at købe hus fordi vi har 3 børn, så en til eller fra gør jo måske ikke det store, men det hjælper i hvert fald ikke på muligheden for at kunne låne en dag. Men så dukker små billeder op af de to store, der hjælper deres lillebror(som heller ikke var planlagt, men meget elsket), og så meget glæde de har af hinanden, samt sætningen 'man fortryder kun de børn man ikke fik', og så bliver jeg alligevel i tvivl om det ikke bare ville være en kæmpe gave med endnu en baby. Jeg er meget forvirret over at være så meget i tvivl, det har jeg ikke prøvet de andre gange, så jeg tror bare jeg mangler lidt input udefra til at hjælpe tankerne med en beslutning snart. Så.. 4 børn for/imod? Er det for risikabelt? På forhånd mange tak fra en forvirret og følelsesladet mor ❤️  

Svar

Kære du Det er helt naturligt og meget normalt at blive overvældet af mange blandende følelser, når man står med en graviditet, og særligt når den ovenikøbet kommer uventet. Du spørger om det er for risikabelt. Hvad er det, du ser som risikabelt ved det? Du nævner nogle praktiske forhold bl.a. evt. opstart af studie og økonomi. Det er selvfølge forhold der er værd at tænke over. Har du alligevel mulighed for at starte på studie og så holde barsel, eller udskyde starten et år? Hvis du forestiller dig jeres familie om 5/10/15 år med og uden barn nr. 4, hvordan ser det så ud?  Hvilket scenarie kan du bedst lide? Det er helt normalt at være i tvivl og føle sig usikker på fremtiden, når man bliver ramt af en livsomvæltning, og det er en uventet graviditet. Uagtet hvad du vælger, så vil denne graviditet have været der. At få en abort sletter ikke fortiden, derfor skal du også overveje, hvad det kan komme til at betyde for dig/jer, hvis I vælger at afbryde graviditeten.  Dette kommer desværre som en overraskelse for nogle. Læs evt. nogle af brevene i kategorien “Efter abort” Gravid og i tvivl? Skriv til Abortliniens brevkasse. Det er selvfølgelig forskelligt, hvordan kvinder og familier bliver påvirket af en abort. Det er kun jer der kan opveje for/imod. Jeg synes det lyder som om mange af dine bekymringer mest går på noget praktisk, og ikke på hvorvidt I ville kunne elske og rumme endnu en baby. Jeg håber dette var hjælpsomt. Du er velkommen til at ringe til Abortlinien på 48 39 48 48 kl. 19-22 søndag til torsdag, hvis du ønsker at snakke med en om dine overvejelser. De bedste hilsner Maria Kofod Primdahl, leder af Abortlinien.
40 og håbløst meget i tvivl
4. maj 2026

Spørgsmål

Hej. Jeg er 40, min mand er 44. Vi har to dejlige og velfungerende børn på 7 og 4 år. Nu er jeg gravid ved en uforsigtighed. 8+1. Min mand har egentlig altid drømt om 3 børn. Jeg har aldrig rigtig drømt om børn. Vi er begge taknemmelige for de to vi har, og var også enige om, at vi ikke skal have flere. Vi føler begge at vores familie er fuldkommen, og der er ingen i vores omgangskreds, der forventer at vi nogensinde skal have flere. Det har jeg været meget tydelig omkring. Når nu jeg så er blevet gravid, var min første tanke "shit, det skal vi ikke have." Men jeg synes også at vi ikke kan være bekendt at træffe en hurtig beslutning. Vi kan godt betegnes som ressourcestærke forældre og vi har i panik kigget på økonomien og bolig og vurderer, at vi godt kan have 3 børn. Jeg er meget opmærksom på om jeg bløder, med en blanding af håb og frygt. Vores børn har uafhængigt og uvidende begge givet udtryk for, at de godt vil have en søskende mere. Og min mand ser på mig med forelskede øjne. Men. Nøj, hvor kan jeg ikke overskue en graviditet mere med de gener, der følger med, og et halvt år med amning, ensomheden, pusletasken og oppakning, følelsen af at være låst til hjemmet, og 3 år med ble og vågne nætter. Jeg kan ikke se mig selv som højgravid, eller gå rundt med barnevogn. Jeg var færdig med alt det der. Jeg er bange for at føde, selvom jeg har haft to drømmefødsler. Jeg orker ikke at aflevere og bringe på forskellige institutioner. Flere madpakker. Flere lange putninger. Flere fritidsaktiviteter. Flere legeaftaler. Flere forældrearrangementer. Vi er allerede de gamle forældre i klassen og børnehaven. Jeg er træt og videre, jeg var igang med perimenopause, med hedeture, søvnløse nætter, hjerne tåger, nedtrykthed, humørsvingninger, uregelmæssige cykluser osv. Jeg har længe glædet mig til et liv uden bleer og toilethjælp. Og indtil den positive test glædede jeg mig til at mine børn selv kan gå i skole sammen om godt 2 år. Jeg tænker at det også er 4 år mere med et hjemmeboende barn. Men Herre Gud, det er jo kun 4 år. Jeg har rigtig svært ved at finde lysten til alt det og lysten til en baby. Jeg bliver ikke skruk, når jeg ser en baby. Men det kommer vel? Vi har vidst det her i 3 uger og synes at chokket har lagt sig. Min mand er mega klar. Men jeg hælder hverken og både til at gennemføre og til at afbryde graviditeten. Jeg forestiller mig at sidde juleaften med en baby i armene og tænke, hvor var det godt at vi gjorde det. Og at sidde juleaften og tænke, vi kunne have haft en baby på 14 dage, hvor var det godt at vi ikke fik det. Hvordan hulan træffer vi en beslutning?

Svar

Kære dig Jeg kan godt forstå at graviditeten kom som et chok, når du nu var et helt andet sted i dit liv. Du skriver at du ikke vil træffe en hurtig beslutning, det tror jeg er rigtig godt. Du har stadig god tid til at overveje situationen, og det er vigtigt ikke at træffe en forhastet beslutning. Abortgrænsen er først ved uge 18, så du har mange uger endnu. Det lyder som om, at du har meget fokus på den ekstra praktik, der vil være de første år mens barnet er lille. Det fylder selvfølgelig også meget. Hvad sker der, hvis du forestiller dig jeres familie om 5/10/15 år med eller uden et ekstra barn? Du skriver at I begge synes jeres familie er fuldkommen men samtidig lyder det også som om, at der godt kan være plads til en ekstra, hvis det er det I beslutter. Du skriver at du har svært ved at finde lysten til en baby. Som du selv skriver, så kommer det nok, hvis det er din baby. Og selv hvis ikke det kommer, så er det jo en afgrænset periode, hvor de er babyer. Som du også selv skriver, så drejer det dig mest om det første halve til hele år. Du skriver at du ikke orker en graviditet mere og en barsel med alt hvad der følger med af ensomhed og praktik. Har I talt om denne del? Kan du og din mand lave nogle aftaler, om at han tager sig af/ gør x, z, y, så du måske kan fokusere mere på at have det rart (så vidt muligt) under graviditeten og barslen? Du skriver også at du er bange for at føde, selvom du har haft drømmefødsler. Måske er der alligevel noget fra dine tidligere fødsler, der skal bearbejdes, så du kan få ændret din forventning. Dette kan en jordemoder, privat praktiserende jordemoder eller doula hjælpe med. Du spørger hvordan I træffer en beslutning. Din mand vil gerne have barnet, du er i tvivl. Det er helt normalt at være i tvivl og føle sig usikker på fremtiden, når man bliver ramt af en livsomvæltning, og det er en graviditet. Uagtet hvad du vælger, så vil denne graviditet have været der. At få en abort sletter ikke fortiden, derfor skal du også overveje, hvad det kan komme til at betyde for jeres forhold, hvis I vælger at afbryde graviditeten.  Dette kommer desværre som en overraskelse for nogle. Læs evt. nogle af brevene i kategorien "Efter abort" Gravid og i tvivl? Skriv til Abortliniens brevkasse. Det er selvfølgelig forskelligt, hvordan kvinder og familier bliver påvirket af en abort. Der er mange forskellige overvejelser i spil.  Jeg håber I kan træffe den beslutning der er rigtig for jer. Hvis du har lyst til at tale om din overvejsler med en udefrakommende er du velkommen til at ringe til vores telefonlinje på 48 39 48 48 torsdag til søndag kl. 19-22 De bedste hilsner Maria Kofod Primdahl, leder af Abortlinien.  
Abortfortrydelse
29. april 2026

Spørgsmål

Hej, jeg er 41 år gammel og har to børn på næsten 4 og 7 år. Livet har været godt, og selvom jeg nogle gange forestillede mig tre børn, blev jeg fuldstændig overrasket, da jeg blev uplanlagt gravid og gik i chok og med en lammende angst. Efter 8 dage kunne jeg ikke håndtere alle de negative tanker og fik en abort (i 5. uge), hvilket min mand har støttet, men ikke selv ville have valgt. Umiddelbart efter fortrød jeg det, men prøvede at lægge det i baghovedet. Men nu kan jeg ikke få det ud af hovedet; hvordan jeg nu ville være i ti uger, hvordan jeg ikke gav min søn chancen for at blive storebror. Jeg tror, ​​at min første menstruation snart kommer, hvilket kan få tankerne til at eskalere. Har andre haft det sådan, og hvor lang tid tog det at slutte fred med det? Jeg overvejer endda, om vi skal prøve at få en baby, men jeg ved, at det skal sættes på pause, da det er mine hormoner og ikke mit hoved, og jeg ved, at det ikke kan erstatte det, jeg allerede har valgt at stoppe.

Svar

Hej Det lyder hårdt for dig. Du har fortrudt din hurtige beslutning om abort, og det fylder meget for dig. Måske også for din mand? Og ja, mange andre har som dig fortrudt deres abort. Mange vælger (for) hurtigt abort ved uventet graviditet. Kaostanker kan fylde, graviditetshormoner giver mange slags følelser, mange forestiller sig, at en abort spoler tiden tilbage til før graviditeten. Men mange oplever som dig at fortryde. Og endda overveje ny graviditet. Hvor lang tid det tager at slutte fred med sin beslutning, er meget individuelt. Læs evt. her https://abortlinien.dk/efter-abort/ Vær tålmodig med dig selv. Hvem kan du tale med? Håber det bedste for dig. Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske

Retten til Liv

Abortlinien drives af foreningen Retten til Liv, som arbejder for at værne om livet – også før fødslen. Vi tilbyder anonym og fortrolig rådgivning, hvor du mødes med respekt, empati og åbenhed.

Vores rådgivere lytter uden fordømmelse og giver dig viden og støtte, så du kan træffe dit eget valg. Hos os bliver du aldrig presset eller manipuleret – kun mødt i din situation.

Velkommen til Abortliniens anonyme brevkasse.

Det er her du skriver dit spørgsmål. Dit spørgsmål vil blive besvaret anonymt og lagt på hjemmesiden hurtigst muligt. Der kan gå op til en uge.

Brevkassen pop-up

Skriv til brevkassen

Emne