Afbrydelse af medicinsk abort?

4. februar 2023
Hej
Kan man afbryde en medicinsk abort efter indtagelse af mifegyne? Og ville det blive en sund og rask baby? Er der undersøgelse omkring det?
Hej
Ja, man kan undlade at fortsætte abort efter Mifegyne, se nedenfor, fra siden Medicinsk abort:

Hvis man fortryder

Hvis man fortryder efter indtagelsen af det første hold piller (Mifegyne) og afbryder behandlingen, og hvis den ufødte overlever aborten (ca. 25 %), så er der ikke noget, der tyder på, at han eller hun vil få varige skader. Hvis man fortryder efter at have taget andet hold piller (Cytotec) og den ufødte overlever aborten (ca. 5 %) da er der en lille øget risiko for, at han eller hun får en misdannelse. Dette må dog ikke forhindrer, at man støttes i at gennemføre graviditeten.*
* Se vejledning fra Dansk Selskab for Obstetrik og Gynækologi: Medicinsk abort 1. trim. (2014) afsnit “Teratogenicitet” s. 5
Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske

Spørgsmål fra andre i samme situation

Her kan du læse de seneste spørgsmål fra andre, der har stået i en lignende situation. Måske kan deres tanker og svar fra brevkassen hjælpe dig videre – eller give dig mod på selv at skrive ind.

I’m just not ready
19. maj 2026

Spørgsmål

Hello. I am 25 years old, I have a 5 year old child almost 6 years old. I got pregnant after 3 4 years again, but unfortunately I don't want it, I am not ready mentally, I am not ready to be a mother for the 2nd time, maybe I am selfish to think about it, but even in my soul I can't, I know that I will probably be judged by this choice, but why and what would I think about? Is what I am doing right? I think that only I can understand the suffering that the last pregnancy left me in which I decided that I would not have children anymore  

Svar

Hello I'm not quite sure, I understand you: are you pregnant now? Did you have an abortion or do you consider to have abortion? Who do you think, would judge you? I surgess, you write again to post@abortlinien.dk or call Abortlinien 48394848 Hope the best for you. Greetings Trine Holst Nielsen, nurse
3. Barn og overtænkning
23. april 2026

Spørgsmål

Hej :-) Jeg er 33 og mor til to på 5 og 8 år. Jeg har de sidste par år gået og drømt om et barn mere og min mand vil også meget gerne. Vi står rigtig godt økonomisk, så det er ikke nogle bekymringer på den front. Jeg blev gravid for 1 år siden og her oplevede jeg, at gå i total panik et par dage efter jeg havde opdaget graviditeten og blev virkelig ramt af angst, så meget at jeg ønskede en abort og ringede til lægen for at snakke med lægen om det. Det var så mærkeligt, fordi jeg ønskede virkelig at blive gravid og var på en lyserød sky kort inden. Kort efter abortere jeg og begynder at bløde (alt sker inden for 3 uger)… jeg satte det derfor helt på pause og prøvede at tage afstand til følelserne om en mere efter denne oplevelse. Men jeg bliver ved med at tænke på det 3. Barn og drømme om et barn mere. Men så når vi beslutter os for at gøre det, så rammes jeg igen af overtænkning og angst (specielt omkring min menstruation) og føler pludselig ikke jeg kan rumme nogen af alle de udfordringer jeg ved der følger med. Mit spørgsmål er om det er normalt, at have det på denne måde eller om det er bedst jeg ikke får et barn mere (er jeg for mentalt ustabil?) jeg har aldrig haft depression eller nogle af disse følelser og overtænkning i mine andre graviditeter, så det gør mig bange.

Svar

Hej Det må være svært for dig med den ambivalens, både at ønske nr. 3 så meget og samtidig frygte det. Det er hverken normalt eller unormalt at have det sådan. Mentalt ustabil, mener jeg ikke, du skal tænke dig som. Jeg vil opfordre dig til at tale med en professionel om dine tanker og ønsker, så din ambivalens forsvinder eller mindskes, før I beslutter jer for at prøve igen. Og tal også gerne om din sidste graviditet, plan om provokeret abort, og din spontane abort. Indtil du evt får nogle samtaler kan du prøve at skrive noget ned om, hvilke tanker du gør dig; hvad handler angsten om? Hvilke drømme har du om at være mor til 3? Håber det bedste for dig. Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske
Overvejelser om prævention
9. marts 2026

Spørgsmål:

Hej, jeg overvejer hvilken prævention min fremtidige mand og jeg skal bruge. Jeg har hørt forskellige argumenter imod p-piller, da ægget stadig befrugtes, men ikke kan sætte sig fast. Hvilket i nogles øjne kan sidestilles med abort. Så har jeg hørt nogen sige at det er anderledes med minipiller/p-stav, at her sker ægløsningen slet ikke, altså kan ægget ikke blive befrugtet. Hvad er jeres syn på prævention og de forskellige typer?

Svar:

Hej Du kan læse om prævention og virkningen her: https://abortlinien.dk/artikler/praevention/   Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske

Retten til Liv

Abortlinien drives af foreningen Retten til Liv, som arbejder for at værne om livet – også før fødslen. Vi tilbyder anonym og fortrolig rådgivning, hvor du mødes med respekt, empati og åbenhed.

Vores rådgivere lytter uden fordømmelse og giver dig viden og støtte, så du kan træffe dit eget valg. Hos os bliver du aldrig presset eller manipuleret – kun mødt i din situation.

Velkommen til Abortliniens anonyme brevkasse.

Det er her du skriver dit spørgsmål. Dit spørgsmål vil blive besvaret anonymt og lagt på hjemmesiden hurtigst muligt. Der kan gå op til en uge.

Brevkassen pop-up

Skriv til brevkassen

Emne