Vil ikke være ung mor, men i tvivl

16. januar 2020
Hejsa. Jeg tog i weekenden en positiv test. Jeg var meget sikker på at jeg ikke skulle have det barn sammen med min kæreste, da jeg kun er 22. Vi har været sammen i 5 år og han er 28. Han har altid snakket om han gerne vil have børn inden han blev 30 og jeg har altid været besluttet om, at jeg først skulle have børn når jeg havde en uddannelse.
Men nu står jeg så her med en positiv test og en uønsket graviditet. Jeg har en stigmatisering om folk der bliver unge forældre, folk der ik har en uddannelse inden de bliver mor og hvorfor man ikke har passer bedre på. Hvilket også taler mig for ikke at beholde barnet, i forhold til hvad andre tænker.

Nu er jeg kommet i tvivl

Men, nu synes jeg det er svært, da tvivlen er kommet op i mig om jeg vil beholde barnet. Jeg har fortalt min kæreste omkring testen, han skjuler glæden, da han godt ved min mening og holdning til det, men alligevel er der også noget i ham, som siger han ikke skal være far på dette tidspunkt, altså at han gerne vil vente.
Jeg skal til lægen idag, men jeg vil gerne snakke med min kæreste i forhold til hans holdning om at beholde det, ikke at det er det vi skal i første omgang, men bare hvad han har tænkt hvis vi beholder det. Men jeg ved ikke hvordan jeg skal spørge ham, eller om jeg bare skal lade være og ikke snakke med ham omkring det og bare få en abort hurtigst muligt, så det er at tvivlen ikke er for længe i kroppen på mig.
Hej
Nu har du været hos lægen og har måske også talt med din kæreste. Du er i tvivl mht om du skal beholde barnet eller få abort. Det er godt, at du lytter til din tvivl. Uanset om du vælger barn eller abort, er det en beslutning, du skal leve med.
Du overvejer, om du skal få abort hurtigst mulig for at undgå at forholde dig til tvivlen. Overvej, i hvilke andre forhold i livet, du vil tage en hovedkulds beslutning og tage konsekvenserne bagefter?

Abort er en stor beslutning

Abort er en stor beslutning, det handler om et lille ufødt barn, og de fleste kvinder får det psykisk svært bagefter i kortere eller længere tid, og af forskellig sværhedsgrad. Sværest er det for dem, der var i tvivl eller blev pressede. Læs evt i brevkassen om andres erfaringer med abort.
Du har en fordom ift unge forældre, der får barn før uddannelse. Men, så ung er du/I jo heller ikke. Og de kvinder, der vil tage en uddannelse, gør det, uanset om de bliver mødre, før de begynder uddannelse eller undervejs. I det lange løb, hvad betyder det, om barnet kom et par år før eller siden?
Du overvejer, hvad andre tænker. Hvad betyder det mon, hvad andre tænker? Det er Jeres barn, jeres valg. Og når barnet først er født, og sikkert før, vil hverken I eller Jeres omgivelser sikkert tænke andet end godt om barnet.
Overvej, hvordan du tror du vil have det efter en evt abort? Hvad tænker du om abort?
Overvej, hvordan du vil have det, hvis du vælger at beholde barnet? Når du er begyndt at overveje at beholde barnet, hvad skyldes det da?

Tal sammen!

Jeg vil opfordre dig til at bruge tid på at tale med din kæreste om Jeres muligheder. Hvad afholder Jer fra at beholde barnet? Hvad kunne gøre det lettere for Jer at overskue? Læs evt begge på Abortliniens hjemmeside.
Du er velkommen til at skrive igen til post@abortlinien.dk og du kan ringe til Abortlinien 48394848 og tale med en rådgiver om dine overvejelser.
Håber det bedste for dig.
Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske
Relateret læsning: I tvivl om abort

Spørgsmål fra andre i samme situation

Her kan du læse de seneste spørgsmål fra andre, der har stået i en lignende situation. Måske kan deres tanker og svar fra brevkassen hjælpe dig videre – eller give dig mod på selv at skrive ind.

I tvivl om barn nr. 4
5. maj 2026

Spørgsmål

Jeg har lige opdaget at jeg er gravid med nummer 4. Det var IKKE planlagt. Min umiddelbare grundfølelse er at jeg ikke magter det, min mand har det på samme måde. Men samtidig er ingen af os glade for idéen om at få det fjernet. Vi har i forvejen 3 drenge på 7, 5 og 2 år. Min mand kommer først hjem fra arbejde lige inden de bliver puttet om aftenen. Jeg har planer om måske at skulle starte på studie til februar efter at have været gået hjemme næsten siden den første, og tanken om at skulle starte forfra igen virker lidt uoverskuelig. Og så fylder en masse tanker om vi kan være der nok for alle 4 også. Økonomien fylder også en del. Ikke fordi vi er af den overbevisning at de har brug for at vi køber en masse nyt legetøj osv, jeg er stor forbruger af genbrug. Men det er fx et eventuelt ekstra efterskoleophold(om mange år), et større hus, en ekstra flybillet hvis vi på et tidspunkt vil ud at rejse. Vi står i forvejen et sted hvor vi ikke kan låne til at købe hus fordi vi har 3 børn, så en til eller fra gør jo måske ikke det store, men det hjælper i hvert fald ikke på muligheden for at kunne låne en dag. Men så dukker små billeder op af de to store, der hjælper deres lillebror(som heller ikke var planlagt, men meget elsket), og så meget glæde de har af hinanden, samt sætningen 'man fortryder kun de børn man ikke fik', og så bliver jeg alligevel i tvivl om det ikke bare ville være en kæmpe gave med endnu en baby. Jeg er meget forvirret over at være så meget i tvivl, det har jeg ikke prøvet de andre gange, så jeg tror bare jeg mangler lidt input udefra til at hjælpe tankerne med en beslutning snart. Så.. 4 børn for/imod? Er det for risikabelt? På forhånd mange tak fra en forvirret og følelsesladet mor ❤️  

Svar

Kære du Det er helt naturligt og meget normalt at blive overvældet af mange blandende følelser, når man står med en graviditet, og særligt når den ovenikøbet kommer uventet. Du spørger om det er for risikabelt. Hvad er det, du ser som risikabelt ved det? Du nævner nogle praktiske forhold bl.a. evt. opstart af studie og økonomi. Det er selvfølge forhold der er værd at tænke over. Har du alligevel mulighed for at starte på studie og så holde barsel, eller udskyde starten et år? Hvis du forestiller dig jeres familie om 5/10/15 år med og uden barn nr. 4, hvordan ser det så ud?  Hvilket scenarie kan du bedst lide? Det er helt normalt at være i tvivl og føle sig usikker på fremtiden, når man bliver ramt af en livsomvæltning, og det er en uventet graviditet. Uagtet hvad du vælger, så vil denne graviditet have været der. At få en abort sletter ikke fortiden, derfor skal du også overveje, hvad det kan komme til at betyde for dig/jer, hvis I vælger at afbryde graviditeten.  Dette kommer desværre som en overraskelse for nogle. Læs evt. nogle af brevene i kategorien “Efter abort” Gravid og i tvivl? Skriv til Abortliniens brevkasse. Det er selvfølgelig forskelligt, hvordan kvinder og familier bliver påvirket af en abort. Det er kun jer der kan opveje for/imod. Jeg synes det lyder som om mange af dine bekymringer mest går på noget praktisk, og ikke på hvorvidt I ville kunne elske og rumme endnu en baby. Jeg håber dette var hjælpsomt. Du er velkommen til at ringe til Abortlinien på 48 39 48 48 kl. 19-22 søndag til torsdag, hvis du ønsker at snakke med en om dine overvejelser. De bedste hilsner Maria Kofod Primdahl, leder af Abortlinien.
40 og håbløst meget i tvivl
4. maj 2026

Spørgsmål

Hej. Jeg er 40, min mand er 44. Vi har to dejlige og velfungerende børn på 7 og 4 år. Nu er jeg gravid ved en uforsigtighed. 8+1. Min mand har egentlig altid drømt om 3 børn. Jeg har aldrig rigtig drømt om børn. Vi er begge taknemmelige for de to vi har, og var også enige om, at vi ikke skal have flere. Vi føler begge at vores familie er fuldkommen, og der er ingen i vores omgangskreds, der forventer at vi nogensinde skal have flere. Det har jeg været meget tydelig omkring. Når nu jeg så er blevet gravid, var min første tanke "shit, det skal vi ikke have." Men jeg synes også at vi ikke kan være bekendt at træffe en hurtig beslutning. Vi kan godt betegnes som ressourcestærke forældre og vi har i panik kigget på økonomien og bolig og vurderer, at vi godt kan have 3 børn. Jeg er meget opmærksom på om jeg bløder, med en blanding af håb og frygt. Vores børn har uafhængigt og uvidende begge givet udtryk for, at de godt vil have en søskende mere. Og min mand ser på mig med forelskede øjne. Men. Nøj, hvor kan jeg ikke overskue en graviditet mere med de gener, der følger med, og et halvt år med amning, ensomheden, pusletasken og oppakning, følelsen af at være låst til hjemmet, og 3 år med ble og vågne nætter. Jeg kan ikke se mig selv som højgravid, eller gå rundt med barnevogn. Jeg var færdig med alt det der. Jeg er bange for at føde, selvom jeg har haft to drømmefødsler. Jeg orker ikke at aflevere og bringe på forskellige institutioner. Flere madpakker. Flere lange putninger. Flere fritidsaktiviteter. Flere legeaftaler. Flere forældrearrangementer. Vi er allerede de gamle forældre i klassen og børnehaven. Jeg er træt og videre, jeg var igang med perimenopause, med hedeture, søvnløse nætter, hjerne tåger, nedtrykthed, humørsvingninger, uregelmæssige cykluser osv. Jeg har længe glædet mig til et liv uden bleer og toilethjælp. Og indtil den positive test glædede jeg mig til at mine børn selv kan gå i skole sammen om godt 2 år. Jeg tænker at det også er 4 år mere med et hjemmeboende barn. Men Herre Gud, det er jo kun 4 år. Jeg har rigtig svært ved at finde lysten til alt det og lysten til en baby. Jeg bliver ikke skruk, når jeg ser en baby. Men det kommer vel? Vi har vidst det her i 3 uger og synes at chokket har lagt sig. Min mand er mega klar. Men jeg hælder hverken og både til at gennemføre og til at afbryde graviditeten. Jeg forestiller mig at sidde juleaften med en baby i armene og tænke, hvor var det godt at vi gjorde det. Og at sidde juleaften og tænke, vi kunne have haft en baby på 14 dage, hvor var det godt at vi ikke fik det. Hvordan hulan træffer vi en beslutning?

Svar

Kære dig Jeg kan godt forstå at graviditeten kom som et chok, når du nu var et helt andet sted i dit liv. Du skriver at du ikke vil træffe en hurtig beslutning, det tror jeg er rigtig godt. Du har stadig god tid til at overveje situationen, og det er vigtigt ikke at træffe en forhastet beslutning. Abortgrænsen er først ved uge 18, så du har mange uger endnu. Det lyder som om, at du har meget fokus på den ekstra praktik, der vil være de første år mens barnet er lille. Det fylder selvfølgelig også meget. Hvad sker der, hvis du forestiller dig jeres familie om 5/10/15 år med eller uden et ekstra barn? Du skriver at I begge synes jeres familie er fuldkommen men samtidig lyder det også som om, at der godt kan være plads til en ekstra, hvis det er det I beslutter. Du skriver at du har svært ved at finde lysten til en baby. Som du selv skriver, så kommer det nok, hvis det er din baby. Og selv hvis ikke det kommer, så er det jo en afgrænset periode, hvor de er babyer. Som du også selv skriver, så drejer det dig mest om det første halve til hele år. Du skriver at du ikke orker en graviditet mere og en barsel med alt hvad der følger med af ensomhed og praktik. Har I talt om denne del? Kan du og din mand lave nogle aftaler, om at han tager sig af/ gør x, z, y, så du måske kan fokusere mere på at have det rart (så vidt muligt) under graviditeten og barslen? Du skriver også at du er bange for at føde, selvom du har haft drømmefødsler. Måske er der alligevel noget fra dine tidligere fødsler, der skal bearbejdes, så du kan få ændret din forventning. Dette kan en jordemoder, privat praktiserende jordemoder eller doula hjælpe med. Du spørger hvordan I træffer en beslutning. Din mand vil gerne have barnet, du er i tvivl. Det er helt normalt at være i tvivl og føle sig usikker på fremtiden, når man bliver ramt af en livsomvæltning, og det er en graviditet. Uagtet hvad du vælger, så vil denne graviditet have været der. At få en abort sletter ikke fortiden, derfor skal du også overveje, hvad det kan komme til at betyde for jeres forhold, hvis I vælger at afbryde graviditeten.  Dette kommer desværre som en overraskelse for nogle. Læs evt. nogle af brevene i kategorien "Efter abort" Gravid og i tvivl? Skriv til Abortliniens brevkasse. Det er selvfølgelig forskelligt, hvordan kvinder og familier bliver påvirket af en abort. Der er mange forskellige overvejelser i spil.  Jeg håber I kan træffe den beslutning der er rigtig for jer. Hvis du har lyst til at tale om din overvejsler med en udefrakommende er du velkommen til at ringe til vores telefonlinje på 48 39 48 48 torsdag til søndag kl. 19-22 De bedste hilsner Maria Kofod Primdahl, leder af Abortlinien.  
21 år og meget i tvivl
7. april 2026

Spørgsmål

Hej Jeg er 21 år og er blevet gravid, og jeg er virkelig i tvivl om hvad jeg skal gøre. Jeg føler mig helt ærligt meget rundt på gulvet i det hele. Det svinger hele tiden, nogle gange kan jeg mærke, at jeg godt kunne beholde, og andre gange føles det helt forkert igen. Det er som om jeg ikke kan finde en ro i nogen af valgene. Jeg har altid ønsket mig at blive mor, og også gerne forholdsvis ung. Så det er ikke fordi tanken om et barn er forkert. Men det føles bare ikke som det rigtige tidspunkt, og ikke i den her situation. Det er som om det er det rigtige ønske, men på det forkerte tidspunkt. Jeg er næsten færdig med min uddannelse, har fast job, bor ude og har egentlig en stabil økonomi, så på papiret har jeg styr på mange ting. Men indeni føles det hele stadig meget uoverskueligt, fordi jeg slet ikke havde planlagt det her nu. Jeg havde forestillet mig, at jeg lige skulle færdiggøre min uddannelse og måske have lidt mere styr på mit liv først. Noget af det, der fylder allermest, er faren til barnet. Vi har kun set hinanden i omkring 5 måneder, og jeg ved ærligt talt ikke, om jeg kan se en fremtid med ham. Jeg føler ikke, vi har kendt hinanden længe nok til at tage sådan en stor beslutning sammen, og det gør mig utryg. Han er til gengæld slet ikke i tvivl. Han vil gerne have barnet, og jeg kan se, hvor ked af det det gør ham, når jeg nævner abort. Det påvirker mig virkelig meget, og jeg er bange for, at jeg kommer til at træffe mit valg ud fra hans følelser i stedet for mine egne. Samtidig ved jeg også, at det er mig, der skal bære barnet, og mig der skal leve med konsekvenserne i hverdagen. Og det gør det endnu sværere, fordi jeg føler et stort ansvar for at vælge rigtigt. Jeg kan mærke, at jeg er splittet mellem mit hjerte og min fornuft. Der er en del af mig, der virkelig gerne vil have det her barn, men der er også en del af mig, der bliver bange for alt det, der følger med. Jeg er bange for at vælge forkert. Bange for at fortryde, uanset hvad jeg vælger. Hilsen Den meget fortvivlede pige

Svar

Hej Ja, det lyder svært for dig. Du har tidligere gjort dig overvejelser om at blive mor, og gerne ung mor. Faderen er du ikke sikker på, du har en fremtid med; er det tanker du har fået efter du fandt ud af graviditeten eller tidligere? Hvad tænker du om abort? Du er bange for at fortryde en abort, hvordan tror du, det vil være for dig? Som mange andre gravide i tvivl, oplever du dig splittet mellem hjerte og fornuft. Overvej, om hjertet (beholde barn) kan tale fornuft, lige såvel som "hjernen (abort)"? Du er også bange for at fortryde en beslutning om at beholde barnet. Du skriver om timing bl.a ift. uddannelse, men mest er du usikker ift. faderen. Havde I talt om, at du kunne blive gravid? Hvis du vælger abort, fortryder du måske. Og måske koster det forholdet, fordi beslutningen er din og ikke hans. Hvis du vælger barn, fortryder du måske, nok særligt, hvis forholdet ikke holder. Hvis du vælger at beholde barnet, og forholdet ikke holder, hvem kan da hjælpe dig? Hvordan ser dit netværk ud? Hvordan kan dine værdier hjælpe dig med at træffe det valg, du gerne vil leve med? Hvem kan du tale med?   Jeg vil opfordre dig til at tage dig tid til at finde ud af, hvad du vil. Mange får en abort, uden at være sikker på den beslutning. Men abort spoler ikke tiden tilbage til før graviditeten, og mange fortryder.   Læs evt. om abort her https://abortlinien.dk/abort/ Du kan også læse personlige beretninger, bl.a. fra unge https://abortlinien.dk/historie/   I brevkassen kan du læse om andres erfaringer. Du er velkommen til at skrive igen til post@abortlinien.dk , og du kan ringe til Abortlinien 48394848   Håber det bedste for dig. Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske

Retten til Liv

Abortlinien drives af foreningen Retten til Liv, som arbejder for at værne om livet – også før fødslen. Vi tilbyder anonym og fortrolig rådgivning, hvor du mødes med respekt, empati og åbenhed.

Vores rådgivere lytter uden fordømmelse og giver dig viden og støtte, så du kan træffe dit eget valg. Hos os bliver du aldrig presset eller manipuleret – kun mødt i din situation.

Velkommen til Abortliniens anonyme brevkasse.

Det er her du skriver dit spørgsmål. Dit spørgsmål vil blive besvaret anonymt og lagt på hjemmesiden hurtigst muligt. Der kan gå op til en uge.

Brevkassen pop-up

Skriv til brevkassen

Emne