Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed

Du har ringet til Abortlinien. Hvad kan jeg hjælpe med?

Af Edel Holst Nielsen, rådgiver på Abortlinien

De sidste 8-9 år har jeg ‘siddet ved telefonen’ mellem kl. 19 og 22.30 mindst to gange – ofte flere gange om måneden for at tale med dem, som ringer til Abortlinien. Vi, der har påtaget os denne opgave, kaldes telefonrådgivere.

Rådgiver – hvordan?

En rådgiver skal vel give råd? Ja, men ikke, om der skal foretages abort eller ej. Det, jeg rådgiver om, er, at kvinden må overveje sit valg grundigt, for det er hende selv, der skal foretage valget OG hende, der skal leve med det bagefter. Jeg ser min opgave i at spørge ind til årsagen til hendes tvivl og til hendes holdning til abort – før denne situation. Jeg forsøger at møde kvinden der, hvor hun er, og følge hende et stykke på hendes livsvej.
Henvendelserne kan være meget forskelligartede: ganske korte spørgsmål om fakta ved de forskellige abortformer. En, der spørger om vi kan henvise til abort – uden om systemet! Mange lægefaglige spørgsmål. En, der spørger, om jeg tror, hun er gravid! Frustrationer over parforhold, skuffelse over sundhedspersonalet, tvivl om stillingtagen til abort, fortrydelse efter abort.

Det typiske dilemma

Meget ofte taler jeg med en kvinde, der ringer, fordi hun er blevet gravid og nu er i tvivl, om hun skal have abort. Typisk er det manden/kæresten, der ønsker eller forlanger abort – med forskellige begrundelser: ikke lige nu; forholdet har ikke stået på så længe; han ønsker ikke at være bundet af forsørgerpligten i 18 år; karrieren forstyrres; økonomiske forhold – der kræves større bolig, større bil – han truer med at forlade hende. Det er helt tydeligt, at hun selv inderst inde ønsker at gennemføre graviditeten, men synes ikke, hun kan være bekendt at udsætte manden for dette – måske vil han forlade hende, kan hun så klare det alene?

Tak fordi du lytter

En samtales varighed kan variere lige fra få minutter til over en time. Nogle aftener er der ingen opringninger, andre gange op til 4-5 stykker. Rigtig mange samtaler slutter med, at kvinden siger tak, fordi jeg lyttede, giver udtryk for lettelse og mere klarhed.