Min kone er gravid med barn nummer 4

31. januar 2021
Hej Brevkasse!
Jeg har netop fundet ud af at min kone er gravid. Vi ved endnu ikke hvor langt henne hun er, men jeg skyder på ca. 6-8 uger.
Vi er begge i slut 30’erne. Vi har i forvejen 3 børn på hhv. 7 år, 3 år og 1 år. Vi bor i en lidt for lille lejlighed, men det kan lige akkurat gå. Jeg er selvstændig på 1. år, og min kone er sygemeldt med stress uden udsigt til at kunne arbejde igen indenfor en overskuelig fremtid, og hun kan ikke arbejde indenfor sit nuværende fag.
Vi har begge over det sidste års tid ytret, at vi absolut ikke skal have flere børn. På samme tid har min kone altid fastholdt at hun ikke ville kunne få en abort. Nu er hun så gravid på trods af, at hun tog en fortrydelsespille, hvor utroligt det end lyder.
Jeg har utroligt svært ved at se mig ud af situationen. Min kone fortæller, at hun kan få en kæmpe depression og hade mig for resten af livet hvis hun får en abort, og på den anden side mener jeg, at vores familie ikke kan bære flere børn. Vi har ikke plads til flere børn i lejligheden, og vi har ikke råd til andre boliger i vores landsdel. Min kone er ikke i arbejde, og der er ikke udsigt til at hun kommer det.
Sidst men ikke mindst tror jeg ikke vores forhold kan bære endnu en graviditet og alle de udfordringer der er det første års tid. Vi er i forvejen meget presset, og jeg føler, at mit bæger for omsorg er ved at være tomt. Et alternativ om at gå fra hinanden løser heller intet, selvom jeg (trods min lyst) har overvejet om det kunne være en mulighed. Vi får stadig ikke råd eller plads til børn af at stå i hver vores lejr med 4 børn.
Jeg elsker alle vores børn, og jeg ved at man ikke fortryder de børn man får, fordi man elsker dem. Men jeg synes vi udsætter os selv og vores familie for en alt for stor byrde, som kan ødelægge alt det gode vi har.
Jeg vil gerne have noget vejledning til hvordan jeg kan gribe det her an. Det virker som om der findes “good guys” der siger ja til barn og nej til abort,  og “bad guys” som siger nej til barn og ja til abort. Jeg mener ikke, at jeg er en skidt person fordi jeg tror det rigtige er, at få en abort, selvom mine kone ikke kan sige ja til abort.
Hej
Det lyder rigtig svært for dig. Du lyder ikke som en ”skidt person”, men du har lige fundet du af, at din kone venter Jeres 4. barn, og det lyder til, at alt ser uoverskueligt ud. Du har endda overvejet, om I skal gå fra hinanden.
Først: det er ikke unormalt, at en uventet graviditet kan udløse en følelse af chok og kaos. Men tingene kan se anderledes ud efter nogen tid, muligheder kan vise sig og chokket kan lægge sig.
Dernæst: du ønsker ikke at være en ”bad guy”, selvom du tror, det er rigtigt, at din kone får abort. Fremtiden kender I ikke, uanset om I vælger barn eller abort. Men overvej, hvad du helst vil leve med? Hvad tænker du om abort? Hvordan tror du, du vil have det, hvis I besluttede Jer for abort?
I er meget pressede. I har ”besluttet”, at I ikke skulle have flere børn, og din kone har sagt, at hun ikke kunne få abort. Havde I talt om, at muligheden for graviditet var til stede, hvis I ikke blev steriliserede?
Hvis din kone ikke vil have abort, så er abort vel ikke en mulighed, trods dit ønske?
Din kone siger, at abort vil give hende en kæmpe depression og at abort vil få hende til at hade dig. –Det er et voldsomt scenarie, men det er ikke usandsynligt. Kvinder, der får abort, får ofte psykiske reaktioner og parforholdet kan lide under det. Du er bekymret for Jeres parforhold, hvis I beholder barnet, din kone er bekymret for forholdet, hvis hun får abort.
Du er bekymret for, om et barn mere vil være en byrde, der vil ødelægge det gode, I har nu. Og ja, et barn mere betyder en del udfordringer, ikke mindst i det første år. Men, barnet er jo også en gave, som sine søskende, til hele Jeres familie.
Din kone kan formentlig se samme udfordringer for Jeres familie, som du kan. Og er formentlig lige så bekymret som dig, men hun ser ikke abort som løsningen. Hvordan har I tidligere støttet hinanden i svære situationer? Hvordan kan du være ”good guy” overfor din kone og familie i denne svære situation? Hvad kunne gøre det lettere for dig at overskue at tage imod barnet?
Har I overvejet at flytte til anden landsdel, hvor I har råd til større bolig? Er det en mulighed for dig som selvstændig? En flytning er krævende for alle, men nok ikke umulig?
Har I fortrolige i familien eller venner, som I kan tale med om Jeres situation?
Andre har stået i tilsvarende situation som Jer. Abortlinien kan formidle kontakt til et ægtepar, der også var frustrerede, da nr. 4 var på vej.
Du er velkommen til at skrive igen til post@abortlinien.dk og du kan ringe til Abortlinien 48394848
Håber det bedste for dig og Jer.
Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske

Spørgsmål fra andre i samme situation

Her kan du læse de seneste spørgsmål fra andre, der har stået i en lignende situation. Måske kan deres tanker og svar fra brevkassen hjælpe dig videre – eller give dig mod på selv at skrive ind.

Abortfortrydelse
29. april 2026

Spørgsmål

Hej, jeg er 41 år gammel og har to børn på næsten 4 og 7 år. Livet har været godt, og selvom jeg nogle gange forestillede mig tre børn, blev jeg fuldstændig overrasket, da jeg blev uplanlagt gravid og gik i chok og med en lammende angst. Efter 8 dage kunne jeg ikke håndtere alle de negative tanker og fik en abort (i 5. uge), hvilket min mand har støttet, men ikke selv ville have valgt. Umiddelbart efter fortrød jeg det, men prøvede at lægge det i baghovedet. Men nu kan jeg ikke få det ud af hovedet; hvordan jeg nu ville være i ti uger, hvordan jeg ikke gav min søn chancen for at blive storebror. Jeg tror, ​​at min første menstruation snart kommer, hvilket kan få tankerne til at eskalere. Har andre haft det sådan, og hvor lang tid tog det at slutte fred med det? Jeg overvejer endda, om vi skal prøve at få en baby, men jeg ved, at det skal sættes på pause, da det er mine hormoner og ikke mit hoved, og jeg ved, at det ikke kan erstatte det, jeg allerede har valgt at stoppe.

Svar

Hej Det lyder hårdt for dig. Du har fortrudt din hurtige beslutning om abort, og det fylder meget for dig. Måske også for din mand? Og ja, mange andre har som dig fortrudt deres abort. Mange vælger (for) hurtigt abort ved uventet graviditet. Kaostanker kan fylde, graviditetshormoner giver mange slags følelser, mange forestiller sig, at en abort spoler tiden tilbage til før graviditeten. Men mange oplever som dig at fortryde. Og endda overveje ny graviditet. Hvor lang tid det tager at slutte fred med sin beslutning, er meget individuelt. Læs evt. her https://abortlinien.dk/efter-abort/ Vær tålmodig med dig selv. Hvem kan du tale med? Håber det bedste for dig. Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske
Spontan bort og ujævn cyklus
8. april 2026

Spørgsmål

Hej Jeg fik en spontan abort i uge 7+4 for ca. fire måneder siden. Jeg fik menstruation igen en måned efter, men siden har min cykluslængde været uregelmæssig. Den var helt regelmæssige før graviditetstabet. Er det normalt?

Svar

Hej Det er trist med din spontane abort. Menstruationscyklus kan ændre sig efter graviditet. Det er ikke mange cyklusser, du har haft, efter din abort, så måske det snart ændrer sig til mere regelmæssighed. Tal evt. med din læge om det. Måske du har været gravid igen og aborteret meget tidligt... Håber det bedste for dig. Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske
Kæreste vil ikke have barnet
15. marts 2026

Spørgsmål:

Hej, Jeg er 34 år og gravid i uge 6. Jeg har to børn fra et tidligere forhold. Min kæreste, som jeg har været sammen med i 3 år har ingen børn. Jeg er nu gravid for anden gang i vores forhold, første gang tilbage i sommeren 2024 hvor vi begge var enige om at det var dårlig timing og jeg fik en abort, hvilket jeg selv var helt afklaret med dengang. Jeg havde dog et hårdt forløb efterfølgende hvor jeg blødte meget og meget længe og døjede længe med smerter efterfølgende, jeg har pga. det derfor sagt lige siden at jeg aldrig skal have en abort igen. Jeg er nu gravid igen og min kæreste vil ikke have barnet. Han giver en masse grunde til hvorfor og mange af dem giver god mening, økonomi (vi har lige købt et hus og pengene er små i øjeblikket), mister vores alene tid og den største grund for ham er at han slet ikke er klar endnu synes han. Jeg kan sagtens forstå hans argumenter og har også bestilt tid til lægen for at gå videre med den abort. Men jeg kan mærke jeg slet ikke selv er afklaret, jeg har så mange tanker og følelser som jeg ikke føler jeg kan komme ud med fordi han var så hurtig til at vælge det fra. Han vil gerne have børn senere når han er klar, men min tanker vender hele tiden tilbage på at jeg er 34 og ikke kan eller vil have flere børn i en meget sen alder. Derfor har jeg sådan en følelse af at hvis jeg får den abort nu, så får jeg måske aldrig et barn med ham fordi jeg bliver for gammel inden han selv er klar. Samtidig så er jeg virkelig bange for at hvis jeg vælger at beholde det barn så går han sin vej og det ønsker jeg for alt i verden ikke. Men jeg er virkelig også bange for at hvis jeg får denne abort så kommer jeg til at hade ham for det. Så jeg føler det lidt er pest eller kolera og at jeg mister ham uanset hvad. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Og jeg føler tiden render ud for mig.  

Svar

Hej Ja, det lyder rigtig svært for dig. Du har bestilt lægetid mhp abort, men er ikke afklaret. Det er godt, du tager din tvivl alvorligt. En abort kan ikke gøres om. Hvad siger din kæreste til dine tanker og overvejelser? -Du har nok fortalt ham alt det, du her skriver? Så han ved, at Jeres forhold er i fare, uanset om du vælger abort eller at beholde barnet. Medmindre, han beslutter sig for at tage ansvar og dropper sin forklaring om "ikke at være klar". Mange mænd kan føle som ham, når deres kvinde er gravid: at de ikke er klar. Men, hvornår bliver han mon klar? Nogle mænd bliver først klar, når barnet er født eller i løbet af graviditeten. Mon han virkelig går sin vej, hvis du vælger at passe på jeres ufødte barn? Han vil gerne have børn med dig, hvorfor ikke om ca 7 mdr.? Kan det ikke give lige så meget "god mening" som hans grunde til abort nu? Kunne han eller I begge tale med nogle fortrolige om jeres situation? Du er velkommen til at skrive igen til post@abortlinien.dk og du kan ringe til Abortlinien 48394848 og tale med en rådgiver om din situation. Håber det bedste for dig og Jer. Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske

Retten til Liv

Abortlinien drives af foreningen Retten til Liv, som arbejder for at værne om livet – også før fødslen. Vi tilbyder anonym og fortrolig rådgivning, hvor du mødes med respekt, empati og åbenhed.

Vores rådgivere lytter uden fordømmelse og giver dig viden og støtte, så du kan træffe dit eget valg. Hos os bliver du aldrig presset eller manipuleret – kun mødt i din situation.

Velkommen til Abortliniens anonyme brevkasse.

Det er her du skriver dit spørgsmål. Dit spørgsmål vil blive besvaret anonymt og lagt på hjemmesiden hurtigst muligt. Der kan gå op til en uge.

Brevkassen pop-up

Skriv til brevkassen

Emne