Brev til mit barn

En hilsen tilegnet det barn, som lever videre i sind og tanker, selvom det aldrig blev født

8. juni 2026

Valentin

Vores kære Valentin.

Bare at skrive dit navn gør ondt. Jeg havde ikke troet at jeg ville opleve så stor tilknytning og stærke følelser omkring dig, for jeg fandt aldrig roen, eller troen, troen på det nok skulle gå.
Du var hos mig i 3 måneder. Jeg mærkede dig, du levede og voksede. Jeg kæmpede for at finde troen på at alt nok skulle gå.
Til sidst var mit sind dog så tynd slidt at det ikke kunne blive, ikke kunne være og aldrig skulle blive. Beslutningen blev taget ud fra mit bedste og reneste hjerte. For hvem er jeg til at tage dit liv, slukke drømmen og ønsket.? Jeg knuste mange hjerte i beslutningen, og de ar fra alle tåre sætter sig fast. De sidder hos mig. De bor i sorgen. En sorg der væltede mig omkuld. For hvem ville du have været ? Du ville have lignet din smukke far. I ville måske have cyklet sammen på livets landevej. Men jeg sluttede turen. Og nu er det mit ansvar at finde mening og ro i beslutningen så alle tårene ikke har været forgæves. Så mine ar ikke skal sønderrive mig helt ind i min sjæl. Det er min kamp mod mørket. Ansvaret jeg nu bærer for hvad jeg har gjort. Må jeg finde styrke til at få mine kære til at smile igen og bære mindet om dig med kærlighed.

❤️ Din mor.

25. maj 2026

Mit barn

Til mit døde barn

Aldrig hørte jeg din spæde stemme,
aldrig smilte dine blege læber til mig,
men de bitte, bitte fødders spark
vil jeg aldrig nogensinde glemme.

Du var alt mit håb og al min glæde,
helt beskyttet lå du inden i mig,-
al min længsel, livets store drøm.
Åh – og dine fødder var så spæde.

Vi har været sammen mange dage,
al min næring delte jeg jo med dig.
Hvad kan du og jeg vel gøre for,
at vi begge to var alt for svage.

(Tove Ditlevsen)

20. april 2026

Sylvester

Kære min
I dag havde været den dag, vi skulle mødes for første gang. Første gang jeg kunne sætte ansigt og stemme på det lille liv, jeg så højt elsker og elskede. Sådan gik det ikke for os, og det piner mig hver dag, at jeg ikke havde ventet lidt længere med at træffe beslutningen – for så havde det været en anden.

Nu står jeg gravid igen. Gravid mens jeg stadig sørger dig. Jeg laver ikke samme fejl igen. Du vil altid være min første lille én, og ingen af os vil glemme dig. Jeg glæder mig til at vi en dag mødes, du er min største længsel. Både mor og mormor savner dig hver dag.

Knus mor<3

4. august 2025

Faith

Kære lille skat. Min elskede lille skat, du er så ønsket og elsket, men livet er ikke klar til, at vi skal være sammen nu. Jeg er så frygtelig ked af det! Din storebror er lige startet i vuggestue, nøj hvor ville I to have det sjovt og lave meget fantastisk ballade.

Mor og far venter på dig, vi venter på at livet er klar til dig. Lige nu er jeg for syg til at kunne passe på dig i mig. Jeg er så ked af det. Men vi står klar med åbne arme, når jeg er rask igen. For Vi ved, at netop Du kommer igen.

Jeg savner dig allerede så meget. Du er så elsket og derfor kan vi ikke byde dig livet endnu, det vil ikke være fair overfor dig eller en kære storebror. Men snart er der styr på livet igen, så du kan være her med os.

Jeg elsker dig, min lille skat. Jeg kan mærke at du er en lille pige, jeg ved det bare, det har du allerede fortalt mig.

Åh lille skat, jeg elsker dig!
Knus fra Mor

Barnets navn: Faith

28. juni 2025

Lille du

Kære lille du.

I morgen ved denne tid har du forladt min krop for altid. Først nu mens processen er i gang og du forlader det som kunne være og som i få øjeblikke giver mening når jeg tænker på du blev til af ømhed og nærvær.

Det er denne sommeraften med sorg og de første tårer jeg lysende klart mærker det der for altid vil ramme mig når jeg tænker på hvem du kunne være og hvad jeg kunne være for dig .

Nemlig din mor som ville have elsket beskyttet og forgudet dig. Jeg vil have kysset dine små tæer og fingre og sunget dig i søvn. Jeg ville have optaget din første pludren og dit første ord som vil have været så hjertevarmt at min glæde midt i trætheden usikkerheden og alt andet ville have været altoverskyggende hvis jeg først havde fået dig. Jeg ville have råbt på sidelinjen til din første fodbold kamp og jeg vil have ladet dig omfavne og drille din søster som vil have elsket dig ligeså højt som mig. Jeg vil have kigget på din far og mærket den varme og kærlighed han ville have givet dig, hvis du var valgt til.

Jeg tændte et lys i aftes i stilhed. Et lys for det der aldrig blev men for det der altid vil huskes. Din 1 års fødselsdag vil have været den 18 marts. Jeg vil for altid huske hvad der kunne have været. Lille du som aldrig fik chancen du vil for altid aldrig være glemt men altid et lille sted i mit hjerte gemt.

Barnets navn: Lille du

2. april 2025

Lille liv

Til det lille liv, jeg bar i mig – og mistede.

Jeg mærker dig stadig. Ikke fysisk, ikke i kroppen… men i det tomrum, du efterlod. Du var så lille, og alligevel føles det, som om du fyldte alt.

Jeg savner dig. Og jeg forstår ikke helt, hvordan noget, der ikke nåede at vokse færdigt, kan gøre så ubeskriveligt ondt at miste. Men det gør det. Hver gang jeg lukker øjnene, ser jeg scanningsbilledet for mig. Hver gang jeg mærker stilheden, mærker jeg også fraværet af dig.

Jeg græder, fordi jeg ville have holdt dig. Fordi du var mit. Fordi jeg ikke fik mulighed for at lære dig at kende. Jeg tog den beslutning, jeg skulle tage. Men ikke den, jeg ønskede at tage. Jeg valgte, fordi jeg måtte – ikke fordi jeg ville. Og det gør det ikke lettere.

Nu står jeg tilbage med en sorg, jeg ikke kan dele med nogen. Et hul i mig, som ingen ser. Og det gør mig ensom på en måde, jeg aldrig har prøvet før. Du fik aldrig et navn, men du fik en plads i mit hjerte.

Undskyld

22. marts 2025

Elskede lille skat

Min elskede lille skat!

Jeg skriver til dig med et hjerte, der brister af kærlighed, savn og fortrydelse.

Du var ønsket. Du var drømmen, mit punktum, den lille sjæl, der skulle have fuldendt vores familie. Og alligevel er du ikke her. Ikke fordi jeg ikke elskede dig, men fordi jeg ikke var stærk nok til at kæmpe for dig.

Jeg så dit lille hjerte slå. Hurtige, smukke slag, der fyldte mig med en lykke, jeg ikke kan beskrive. I de øjeblikke følte jeg, at alt gav mening. Men jeg var svag, nedbrudt, og jeg lod mig presse af frygt, af smerte, af en situation, jeg ikke kunne kontrollere. Jeg burde have stået fast, burde have holdt fast i dig – men jeg gjorde det ikke. Og det valg knuser mig hver dag.

Jeg ser dine søskende lege, grine, leve – og jeg ved, at de ville have elsket dig lige så meget som jeg. De ville have kysset dine små hænder, holdt dig tæt, passet på dig. Du ville have været en del af vores kaos, vores kærlighed, vores liv.

Jeg føler, jeg har svigtet dem også, fordi jeg nu sidder tilbage med en sorg, der gør mig fjern. De fortjener en mor med overskud, men jeg føler mig tom.

Jeg håber, at du – hvor du end er – ved, at du var elsket. At du stadig er elsket. At jeg ville have givet alt for at kunne spole tiden tilbage og tage det valg om igen. At du aldrig var uønsket, aldrig var en fejl. Det var mig, der fejlede.

Jeg bærer dig med mig, hver dag. I mine tanker, i mit hjerte, i alle de “hvad nu hvis” og “hvordan ville det have været”. Jeg ved ikke, om jeg nogensinde kan tilgive mig selv. Men jeg håber, at du kan.

Jeg elsker dig. For evigt.
Din mor

21. november 2024

Lille sol

Lille sol kom nu frem, Lille sol kom med mig hjem, Lille sol i himlen bor, Lille sol glem aldrig, at jeg er din mor!

Missed aborten.

Vi så dit lille hjerte slå, da lægen scannede uden på. Dagen før havde jeg haft en blødning, men det stoppede igen, og vi håbede, at det ikke havde nogen betydning. To uger senere, hvor lægen bare scannede mig for sjov, endte det i den dybeste sorg. Regnen buldrede på vores ruder, i mens jeg bare sidder der og tuder.

I dag var vi på hospitalet, hvor de sagde at vi havde mistet dig pga. kromosom-antallet. Du havde for mange, og udviklingen gik i stå, alt imens jeg fortalte om dig til alle, jeg så.

Min lille sol, nu i himlen bor – glem aldrig at jeg er din mor ❤️

Retten til liv

Abortlinien drives af foreningen Retten til Liv, som arbejder for at værne om livet – også før fødslen. Vi tilbyder anonym og fortrolig rådgivning, hvor du mødes med respekt, empati og åbenhed.

Vores rådgivere lytter uden fordømmelse og giver dig viden og støtte, så du kan træffe dit eget valg. Hos os bliver du aldrig presset eller manipuleret – kun mødt i din situation.

Velkommen til Abortliniens anonyme brevkasse.

Det er her du skriver dit spørgsmål. Dit spørgsmål vil blive besvaret anonymt og lagt på hjemmesiden hurtigst muligt. Der kan gå op til en uge.

Brevkassen pop-up

Skriv til brevkassen

Emne